‘Els fets són sagrats’

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Que els fets són interpretables queda molt clar quan hom fulleja la premsa esportiva. Però hi ha informacions, la complexitat de les quals les allunya (o ho hauria de fer) del titular fàcil. Un lector àvid, per exemple, es pot preguntar en base a què els resultats de la consulta sobiranista de Barcelona s’han considerat un “èxit”. Més enllà de les interpretacions dels partits polítics, que han omplert tants (massa) titulars aquestes últimes setmanes, hi ha les dades empíriques, com les que Jordi Muñoz i Marc Guinjoan han publicat a la revista Eines de la UPF. Són dades que permeten al lector una interpretació pròpia dels fets i que casen perfectament amb la idea de Barnils que “els adjectius els posa el lector”. La tendència és (o hauria de ser) el periodisme de dades o de precisió.

La definició del terme que n’ha fet el teòric de la comunicació Philip Meyer deixa bastant clar què busca aquest tipus de periodisme: “Rastreja i analitza (…) el contingut de bases de dades o utilitza enquestes i sondejos per descobrir la veritat”. Aquest anhel de “descobrir la veritat”, que cita Meyer, pot permetre als mèdia mutar d’un periodisme de declaracions, com el que sustenta els mitjans avui en dia, a un periodisme de contrast de dades. El canvi permetria fugir del que els anglesos han anomenat ‘churnalism’ o la còpia literal dels comunicats oficials de premsa (de fet, s’ha creat una agència especialitzada en detectar els articles que copien literalment aquests comunicats).

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Aquest periodisme ja comença a estar en voga als països anglosaxons, sobretot des que el volum de dades que va proporcionar Wikileaks feu necessari un tractament, una classificació, un context i un ordre per tal que el lector entengués la importància de les informacions que s’havien destapat. No per casualitat, l’americà The New York Times i l’anglès The Guardian han començat a crear equips multidisciplinaris on periodistes, estadistes i infògrafs treballen conjuntament per analitzar les dades empíriques que s’extreuen de la realitat i oferir-les als lectors per a què en facin la seva pròpia lectura. L’eloqüència del lema que The Guardian ha triat pel seu bloc de dades parla per si sol: “Els fets són sagrats”. Quan veurem un periodisme d’aquestes característiques a casa nostra?

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.