Salvem el Baròmetre

La fundació impulsora del Baròmetre de la comunicació i la cultura, Fundacc, travessa un moment molt crític. El nou govern català de CiU ha decidit retallar substancialment l’ajut públic a aquest estudi d’audiències i consums culturals, tot i estar pactat i signat per als anys 2011 i 2012.

Això és un torpede a la línia de flotació d’aquesta fundació privada sense ànim de lucre, perquè els compromisos amb les empreses que fan el treball de camp -les entrevistes presencials- i el processament continuat de dades es van contreure comptant amb la subvenció trianual ja pactada amb l’administració. Fundacc, presidida actualment per Antoni Serra Ramoneda, es troba, doncs, entre l’espasa i la paret: entre les empreses que reclamen tot el que es va pactar no fa encara ni un any, i l’administració de la Generalitat, que diu que no té diners per pagar allò que va signar l’anterior govern.

El Baròmetre és un instrument d’anàlisi d’audiències i consums culturals absolutament bàsic per a l’espai català de comunicació. Tant els mitjans d’abast nacional o regional, com els d’abast comarcal i els d’especialització temàtica, necessiten el Baròmetre per saber cada dos mesos –interval en què es publiquen fins ara les dades- quants usuaris tenen i, amb les xifres fiables al davant, decidir les seves estratègies comercials. Ja fa cinc anys que el Baròmetre funciona i els que hi entenen diuen que és un estudi d’una minuciositat i d’una precisió estadística únic a Europa per un mercat potencial de 10 milions de persones com el nostre.

No podem permetre que el Baròmetre acabi tancant i tota la feina feta fins ara no tingui continuïtat. Quina política comunicativa de quin govern del món deixaria morir la principal eina per radiografiar el seu ecosistema multimèdia i els hàbits de consum cultural i lingüístic de la seva ciutadania?

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019