Ai, si Pulitzer aixequés el cap!

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

M’agrada pensar que la majoria d’estudiants de periodisme entren a les facultats amb ideals, creient-se encara amb més o menys força la teoria del periodisme com a quart poder. I la facultat, precisament, va ser concebuda com el lloc on alimentar aquesta faceta ètica de la professió –s’acabi posant en pràctica o no–. I quan la voràgine del dia a dia i la crua realitat me n’allunyen –com suposo li passarà a tants altres periodistes– és quan m’agrada rellegir-me un breu text publicat amb el títol de Sobre el periodismo amb què Joseph Pulitzer justificava la seva voluntat d’impulsar a la Universitat de Colúmbia el que havia de ser la primera facultat de periodisme del món. El text, tot i la seva humil pretensió inicial, acaba sent un crit als valors i la responsabilitat ètiques que han de guiar la tasca d’un periodista. Un paràgraf clarivident en aquest sentit és el següent:

“Res més enllà que els més alts ideals, el més escrupolós afany per fer les coses bé, el coneixement més minuciós dels obstacles i el més sincer sentiment de la responsabilitat moral salvaran el periodisme de la submissió als interessos econòmics que busquen fins egoistes, antagònics al bé social”

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Pulitzer creia que “un cop es permet que el públic consideri la premsa exclusivament un negoci comercial, s’acaba la seva influència ètica”. En moments com els actuals de crisi al sector i precarietat entre els professionals, aquesta afirmació pot semblar una broma de mal gust, però tan sols recorda la finalitat última del periodisme: fiscalitzar els governants i els poders econòmics per avançar cap a una població més informada i, conseqüentment, una democràcia de qualitat.

En alguns moments i des de certes tribunes és més senzill que en d’altres poder contribuir a aquesta noble tasca, però com tot ideal hauria de ser l’objectiu cap al qual tendir, amb més o menys èxit o amb certs períodes de pausa obligada i conscient. Cal repensar la professió en aquests moments de canvi de paradigma, però això no és incompatible amb recuperar alguns dels valors que en el seu moment van regar la seva llavor. Potser així, entre totes i tots, recuperarem certa part de credibilitat que vam perdre quan ens vam allunyar de la nostre responsabilitat en el si de la societat.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019