Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Totes les edicions a la xarxa de la premsa principatina es van fer ressò ahir dilluns de l’escorcoll policial a la seu de l’empresa Instituto Nóos, a Barcelona, que va estar presidida pel gendre dels reis espanyols, Iñaki Urdangarín. El registre es va fer per ordre del jutge instructor del cas Palma Arena, José Castro, i estaria vinculat a aquesta trama de corrupció mallorquina (s’investiga què va passar amb aquest velòdrom, que havia de costar 46 milions d’euros però que se’n van acabar pagant més de 110).

Dels principals rotatius catalans, però, ni La Vanguardia ni El Periódico explicaven al titular ni subtítol que Iñaki Urdangarín havia estat president de l’empresa el 2005, l’època que és motiu d’investigació. Això significa que els lectors que no entraven a la notícia no es van assabentar d’aquest vincle del gendre dels reis espanyols.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Per contra, tant l’Ara com El Punt Avui sí que parlaven d’aquest vincle a internet, i amb titulars molt semblants. El primer destacava: “Escorcollen a Barcelona la seu d’una entitat vinculada a Urdangarín pel cas Palma Arena“, i el segon titulava: “Escorcollen una entitat lligada a Urdangarin“. Pel que fa a altres mitjans a la xarxa, tant Vilaweb com Nació Digital i el portal 324.cat aborden al mateix titular la implicació d’Urdangarín al cas.

Precisament, tant l’Ara com El Punt Avui dediquen força espai a l’edició en paper d’aquest dimarts a aquesta informació (especialment l’Ara). Qui també en parla al paper és El Periódico, que en aquest cas sí que destaca el vincle amb Urdangarín al titular: “El jutge registra a BCN una entitat que va estar presidida per Urdangarín“.

Viatge a Londres dels prínceps i tres quarts de pàgina sobre el cas que esquitxa Blanco

Qui no en parla a la versió impresa és La Vanguardia, el rotatiu barceloní que sempre ha tractat amb més generositat i complicitat la monarquia espanyola. Tot i això, en canvi sí que dóna altres informacions sobre la família reial espanyola. Amb el titular Els princeps ‘creen’ turisme”, dedica les pàgines centrals del suplement “Viure” a explicar que Felip de Borbó i Leticia viatgen a Londres per promocionar l’oferta espanyola al World Trade Market.

A més, La Vanguardia en paper d’avui, tot i no dir res de l’escorcoll de Barcelona, es fa ressò d’un altre cas de corrupció, i de manera extensa. Així, dedica tres quarts de pàgina a la presumpta trama de tràfic d’influències a favor d’empresaris de Lugo i que implica el ministre portaveu del Govern espanyol, José Blanco. A la notícia detallen les vinculacions que tindria aquest cas amb el PSC de Sant Boi de Llobregat i amb Isaías Taboas, actual secretari d’Estat de Transports i antic secretari general de la Presidència amb Montilla.

Una vinculació que arrossega oblits dels diaris

No és la primera vegada que es té notícia de la vinculació d’Iñaki Urdangarín amb el cas Palma Arena. Una de les 25 peces amb què està dividit aquest extensíssim cas de corrupció és la que investiga els 1,2 milions d’euros que el Govern Balearva pagar a l’Instituto Nóos perquè organitzés un congrés l’any 2005 i 1,1 milions més que li va pagar el 2006, quan precisament el marit de la infanta Cristina presidia l’entitat. Quan el març de 2010 es va fer públic aquest vincle, els rotatius en van informar molt breument . I posteriorment, en quedar aturada la investigació d’aquesta ramificació del cas Palma Arena, els mitjans no han tornat a fer cap referència a la implicació de la monarquia espanyola amb el Palma Arena.

Precisament, l’Anuari Mèdia.cat. Els silencis mediàtics de 2010, impulsat per Mèdia.cat, ja denunciava aquesta poca atenció cap al vincle de la família reial espanyola amb el cas. L’anàlisi que va fer el periodista Enric Borràs concloïa: “Cap mitjà de comunicació no ha fet èmfasi en la congelació d’aquesta peça [és a dir, de la investigació de l’Instituto Nóos] ni en el fet que Urdangarín no hagi estat ni imputat ni tan sols citat a declarar per al cas”.

PD: L’endemà, dimecres 9 de desembre, La Vanguardia sí que ha publicat una notícia en l’edició en paper del rotatiu sobre l’escorcoll, en concret a la pàgina 20.