La internacionalització de la col·laboració entre mitjans

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

La setmana passada Vilaweb anunciava que obria un canal amb continguts de la revista científica Mètode. També ens assabentàvem que l’Ara es distribuirà a les Illes Balears encartat dins del Diari de Balears. I, és que de formes de col·laboració n’hi ha tantes com la imaginació ens permeti abarcar. No són ni els primers ni els últims acords de col·laboració entre mitjans. Però, una cosa si que són: necessitat i tendència.

En un ecosistema tan fragmentat, on l’especialització i la qualitat són imprescindibles per al bon periodisme, la col·laboració és una sortida que abans no es tenia en compte i que ara permet tirar endavant sense caure en l’error que ens ho hem de fer tot sols i que compartir pot comportar pèrdues (econòmiques, de lectors,…).

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

L’espai català de comunicació és ple d’exemples de col·laboració entre mitjans. Aquí, alguns exemples dels darrers anys:

Enderrock i COMRàdio s’uneixen per difondre les novetats discogràfiques de la música catalana; Vilaweb, El Punt Avui i BTV difondran els treballs dels estudiants de la UPF; la XAL i l’APPEC junts per elaborar continguts audiovisuals especialitzats; els redactors de l’ACN poden utilitzar les instal·lacions de la Universitat de Vic; el digital Viurealspirineus.cat aprofita el desenvolupament tecnològic i la gestió tècnica del Grup Nació Digital; la Universitat de Vic i Vilaweb col·laboren en la formació de periodistes; El Singular Digital i la Federació de Ràdios Locals comparteixen continguts; Fundacc proporciona formació i dades d’audiència detallades als membres de l’ACPG; L’IQUA i l’ACN treballen junts per establir un codi deontològic dels mitjans audiovisuals a la xarxa; la Fundació Escacc i InCom-UAB llancen un espai online conjunt per crear i difondre continguts sobre polítiques de comunicació; l’ACL, la XAL i Comunicació 21 acorden potenciar la difusió de les seves marques; la XAL, l’ACL, Lavinia TV i Editrain impulsen la iniciativa de formació per a periodistes Mediacat21 i Escacc hi participa fent-ne la difusió i la gestió dels continguts digitals; dotze diaris digitals catalans comparteixen continguts; l’ACN i IB3 intercanvien informació audiovisual; La Vanguardia incorpora Revista de Letras a la seva secció de cultura; etc.

Bona feina i gran exemples a seguir. Però, a tot aquest seguit de casos de col·laboració entre mitjans de l’espai català de comunicació hi trobo a faltar un aspecte molt destacable: la internacionalització de la col·laboració. Fer el salt al nostre espai i començar a col·laborar amb mitjans d’altres indrets del món. Potser el cas més similar a aquesta necessitat que destaco és l‘acord del diari ARA amb l’International Herald Tribune que li permet publicar el seus continguts. Hi ha molt camp per córrer en la internacionalització de la col·laboració. I, pot ajudar a obtenir grans guanys amb una inversió ben baixa. Això, si, cal donar el pas i fer volar la imaginació.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.