Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Abans d’ahir van ser els parlamentaris del Congrés de Madrid els qui van dedicar una llarga ovació al Rei d’Espanya i avui han estat els diaris. Amb excepcions i matisos –com al Congrés- la majoria de capçaleres inclouen avui portades, reportatges i columnes que tracten de demostrar com n’és de barata la monarquia borbònica. Ara que s’acaba l’any i que és època de fer llistes, Mèdia.cat ofereix als seus lectors la llista dels diaris en paper més monàrquics dels Països Catalans.

Les capçaleres que més críticament s’han agafat el desglossat parcial dels comptes reials han estat El Punt Avui i l’Ara, ja que ambdós ressalten que aquesta partida sols inclou una mínima part del cost global de la Casa Reial –assumida també per altres ministeris com Presidència, Defensa, Interior, Exteriors o el Patrimoni Nacional espanyol- i que la decisió reial no ha estat tan una actuació democràtica sinó una fugida endavant forçada per “l’escàndol Urdangarín”.

En l’escalafó següent es troba Las Provincias, que a pesar que agafa per bones les dades fetes públiques ahir al seu titular destaca que aquest gest arriba “després de tres dècades d’opacitat” i al text es recorda que el desglossament havia estat demanat infructuosament per partits minoritaris al Congrés espanyol.

En la taula mitja de la classificació hi ha les capçaleres del grup Prensa Ibérica –Levante, Diario de Mallorca La Información- i el Diari de Balears que es limiten a publicar els teletips d’agències amb les diferents dades fetes públiques i sense massa anàlisi pròpia.

El Periódico publica un ampli reportatge amb comparatives del sou del Rei amb altres alts càrrecs de l’Estat –sense indicar que a la resta de representants els inclou també totes les seves despeses corrents- i amb el cost d’altres monarquies europees, però sovint sumant conceptes diferents. A més, l’única referència a les despeses reials assumides per altres ministeris és una infografia que no inclou xifres d’aquest cost.

Finalment La Vanguardia ocupa el primer lloc del podi de la premsa filoborbònica al nostre país, en un tractament que l’equipara a la caverna madrilenya. Ja al titular de portada es considera que “El Rei fa públics fil per randa els sous i pressupost de la Casa Reial”. La carta del seu subdirector “Per 19 cèntims de res a l’any” retrata per si sola la posició del diari en aquesta qüestió.

Queda per explicar en propers reportatges l’origen de la fortuna personal de Joan Carles de Borbó –xifrada per revistes internacionals com Eurobussines i Forbes en 1.790 milions d’euros- o, en el seu defecte, exigir que s’expliqui si aquesta existeix o no i preguntar-se si els habituals regals personals que rep d’empresaris haurien de ser investigats per la Fiscalia Anticorrupció.