Quo vadis 2012?

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Deixem enrere el 2011 amb més qüestions obertes que respostes contundents. Són temps de canvis. Però, amb les preguntes al davant podem veure on hem de ficar l’ull i quines són les tendències que ens podem trobar en periodisme i comunicació durant l’any que encetem.

Si el 2011 ha estat un any ple d’iniciatives de pagament en la premsa digital, el 2012 començarem a tenir els primers resultats? És un model de negoci fiable? Seguiran sorgint formes originals de diversificar el negoci periodístic (compres col·lectives, cupons, obertura de botigues, crowdfunding, eBooks periodístics…? Havent vist que el 2011 els principals diaris digitals han suprimit l’opció de comentaris anònims, viurem en el 2012 noves formes de participació qualitativa?

Els quioscos digitals que han anat sorgint com Orbyt (Unidad Editorial), Kiosko y Más (Vocento), Newsstand (Apple), One Pass (Google), Livestand (Yahoo!), Piano Media (Eslovàquia) o ePresse (França) esdevindran eines eficaces de distribució de mitjans digitals de pagament?

Si el 2011 ha estat ple de retallades en les plantilles de les redaccions, sorgiran noves i innovadores iniciatives periodístiques? Viurem brots verds a les redaccions o sorgiran noves formes d’exercir el periodisme? Ressorgirà Wikileaks? O, ha estat la moda d’un any concret i prou?

TV3 mantindrà la qualitat i el lideratge d’audiència tot i les retallades? Tancaran més televisions i ràdios locals? Després dels bons resultats que ha donat a les privades la supressió de la publicitat a TVE, se suprimirà la publicitat en més ràdios i televisions públiques? Es privatitzaran mitjans, tal i com reclamen patronals i alguns partits polítics?

Tornarà a arribar TV3 al País Valencià? Regularitzaran les emissions de TVC a la Catalunya Nord? S’acabarà la disputa entre les ràdios i la Lliga de Futbol Professional? Viurem l’àuge de la televisió connectada a través del sistema HbbTV? Es generalitzarà l’ús del 3D?

Twitter seguirà sent la xarxa social de moda? Google+ aconseguirà convertir-se en xarxa de referència? La protecció de dades i la privacitat a Internet viuran algun revulsiu regulador? Viurem la generalització de les tauletes d’Apple i d’Android? Com evolucionarà Apple sense Steve Jobs? Com afectaran les fusions de les televisions privades (Telecinco-Cuatro; Antena 3-La Sexta) a la resta de canals públics i privats?

Comencem avui a analitzar-ho i el temps dirà si totes o algunes d’aquestes preguntes hauran servit per mantenir els ulls en els temes d’interès i què ens aporten les seves respostes. Bon 2012!

[El punt de partida de totes aquestes preguntes el trobareu en els resums que he publicat: gener-febrer; març-abril; maig-juny; juliol-agost; setembre-octubre; novembre-desembre].

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.