Avui es donen les primeres passes per fer realitat l’Anuari Mèdia.cat. Els silencis mediàtics del 2011. Concretament avui comença la campanya de micromecenatge per tal de garantir al projecte de viabilitat econòmica. Una campanya realitzada a partir de la plataforma digital Verkami i que permetrà col·laborar-hi a tots els lectors interessats en que surtin a la llum allò que no interessa o passa per alt als grans mitjans. A canvi, els mecenes de l’Anuari –que poden fer aportacions de de quantitats molt modestes- rebran diferents recompenses, que van des del reconeixement públic de la seva ajuda fins al dret a participar a les activitats del Grup Barnils o a diverses sessions del màster de la UAB La Comunicació dels Conflictes internacionals Armats i dels Socials, passant per exemplars en paper de l’Anuari 2011, que enguany ja no serà gratuït.

“No es tracta només de l’Anuari –explica el seu co-coordinador Roger Palà- sinó que estem experimentant noves vies que permetin finançar el periodisme d’investigació, avui pràcticament eliminat dels grans mitjans precisament amb l’excusa que és massa car per fer-lo rendible econòmicament. Creiem que ara toca als ciutadans assegurar-se que certs draps bruts surten a la llum i plataformes com Verkami ens ofereixen noves possibilitats que cal que els periodistes explorem”.

L’anuari Mèdia.cat 2011 constarà de dotze reportatges entre els temes dels Països Catalans que han estat –tot i al seva rellevància social- els menys tractats pels grans mitjans. L’edició actual, però, ha ampliat els seus suports, i a més de la col·laboració del Grup de Periodistes Ramon Barnils, la Fundació Escacc –editors de Mèdia.cat- i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, també s’ha sumat al projecte el màster de la UAB La Comunicació dels Conflictes internacionals Armats i dels Socials, dirigit pel professor Xavier Giró. L’objectiu declarat dels seus coordinadors –els periodistes Roger Palà i Sergi Picazo- és ampliar la qualitat, el ressò i l’impacte que va tenir l’edició 2010 de l’Anuari, la primera que es va fer.

Això, però, no serà fàcil. Amb més de 7.500 descàrregues en la seva edició digital i l’edició en paper esgotada, l’Anuari 2010 va ser tot un èxit més enllà, també, dels números. Temes que han marcat l’actualitat informativa del 2011 i principis del 2012 ja van ser avançats per l’Anuari abans que els grans mitjans –obligats per la realitat- acabessin posant-hi els seus focus. Així, la situació dels Centres d’Internament d’Estrangers (CIE), considerat el tema més silenciat del 2010 ha passat a primer pla de l’agenda informativa durant aquest gener. També la implicació d’Iñaki Urdangarín en el cas Palma Arena, el drama viscut per desenes de milers de famílies desallotjades de les seves cases per culpa de la crisi i els enormes beneficis acumulats pels bancs que van ser rescatats amb diners públics que han omplert pàgines de diaris i hores d’informatius els darrers mesos van ser també destacats per l’Anuari 2010. L’últim tema que ha saltat a l’actualitat ha estat la mobilització de la comunitat educativa valenciana per denunciar l’estat precari d’aquest servei públic. La participació de 47.000 persones –sobre un cens de 73.000- en una consulta a la comunitat educativa sobre les polítiques de la Generalitat en aquesta matèria va ser menystingut per uns mitjans que, finalment, no van poder evitar parlar de les massives manifestacions de dissabte a València i Alacant.