En menys de 24 hores i després d’un dia intens d’activitat a la xarxa, va quedar molt clar que hi ha un públic que demanda periodisme d’investigació, independent i crític i que a internet es poden trobar les eines necessàries per a fer-lo possible. Gràcies a la plataforma digital de micromecenatge Verkami, l’Anuari Mèdia.cat. Els silencis mediàtics del 2011 va aconseguir recaptar 3.435 euros, 235 per sobre del pressupost mínim necessari. El suport de 119 mecenes -amb quantitats molt diferents- i de centenars de persones que van difondre el projecte a les xarxes socials i a diferents mitjans, així com del Grup Barnils i la Fundació Escacc ho van fer possible.

L’èxit de la iniciativa –i quan encara queden 39 dies de campanya a Verkami per a recollir més fons- ha provocat que els responsables de l’Anuari Mèdia.cat es plantegin nous reptes. Segons han explicat els seus coordinadors, Roger Palà i Sergi Picazo, la idea és ampliar el projecte a mesura que es vagin aconseguint més fons. Aquestes seran les fases:

A partir dels 3.900 euros es posarà en marxa una web específica de l’Anuari Mèdia.cat, amb un disseny propi i que permeti desenvolupar més i difondre millor els reportatges que s’hi publiquin.

A partir dels 4.500 s’ampliarà l’Anuari en tres reportatges. En total seran 15 temes silenciats.

A partir dels 4.900 es garantiran presentacions de l’Anuari Mèdia.cat a Palma, València i Perpinyà.

Si se supera aquesta quantitat serviria per a realitzar noves activitats relacionades amb l’Anuari Mèdia.cat i la difusió de temes silenciats que podrien incloure, fins i tot, la incorporació de treball audiovisual.

Més enllà del projecte de l’Anuari Mèdia.cat 2011, aquesta experiència de micromecenatge pot donar algunes idees de futur per al periodisme, immers ara mateix en una profunda crisi. Encara que per ara tot sigui molt modest, l’experiment planteja una aliança entre professionals independents i ciutadania crítica que amb esforç i confiança mútues és capaç de desenvolupar projectes rigorosos i de qualitat en un camp tan abandonat per les empreses mediàtiques com el periodisme d’investigació.