Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Una de les primeres actuacions d’Arturo Torró, alcalde de Gandia pel PP des de les darreres eleccions quan va conquerir aquest històric feu socialista, va ser el tancament de Gandia TV, un canal municipal amb 25 anys d’història i referent del periodisme local de qualitat i en valencià. Els seus arguments per prendre una mesura tan controvertida –i ho era tan que va assegurar que el tancament era “provisional”- era que la televisió emetia “il·legalment” i que era una despesa “inassumible” en temps de crisi.

Sobre la primera raó, la solució depenia en un 100% del Govern de la Generalitat, que quan va concedir les llicències de TDT poc abans de l’apagada analògica va negar-se a renovar qualsevol canal crític amb la seva gestió, condemnant-los tots a la liquidació, com per exemple va passar amb InfoTV. De fet, l’anterior govern municipal del PSOE ja va emetre en TDT sense esperar el permís per tal de forçar al Consell a acceptar la realitat de l’existència de la televisió pública i forçar-ne així la legalització. El resultat electoral, però, va impedir que se sabés qui hauria guanyat el torcebraç.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

La motivació econòmica ha acabat caient aquesta mateixa setmana, tal i com han informat els mitjans comarcals. L’Ajuntament de Gandia ha signat un contracte amb les dues televisions que operen a la comarca –Telesafor.com i Tele-7- per garantir la difusió de continguts d’interès públic, institucional i cultural de la ciutat per un valor global de tres milions i mig d’euros en tres anys. Una quantitat que supera en vora el milió el cost de mantenir Gandia TV durant tot aquest temps –que va ser de 825.000 euros el 2011- i que desmunta el vell tòpic neoliberal que l’externalització de serveis sempre és més eficient i econòmic que les empreses públiques. Precisament el cost de la televisió pública –que llavors assegurava que era d’1,7 milions anuals- havia estat un dels cavalls de batalla de Torró mentre estava a l’oposició, acusant l’Ajuntament de “gastar els diners en manipulació”.

L’escàndol no s’ha fet esperar a Gandia, on la trentena d’ex-treballadors del canal públic –als qui des de juliol encara els deuen part dels salaris i la indemnització- s’han manifestat en protesta de que “hi hagi diners per a les empreses privades i no per a complir els contractes amb els treballadors”. També els regidors del PSOE i el Bloc han denunciat el doble raser de Torró a l’hora de gastar-se els diners.

El fet que el mateix Torró tingui vinculacions empresarials amb Tele-7 –aquest canal va interferir el senyal de Gandia TV mesos abans de les eleccions- i Alfonso Rus –alcalde de Xàtiva i president de la Diputació de València- la tingui amb Telesafor.com ha fet augmentar les sospites de prevaricació en tota l’operació. Els diners arriben –segons explica el digital comarcal Gente de la Safor- just quan més ho necessitava Tele-7, que ja feia mesos que no pagava els salaris i estava a punt de fer fallida.

El contracte, a més, s’ha negociat a través de l’empresa municipal Iniciatives Públiques de Gandia SA i no, com hauria d’haver estat segons l’organigrama institucional, mitjançant Iniciatives de Comunicació de Gandia, el gerent de la qual era fins ahir mateix Salvador Pérez, el darrer dels treballadors de Gandia TV encara contractat per l’Ajuntament.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019