[BLOG] El cost de la investigació

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

L’èxit a Verkami de l’Anuari impulsat pel Grup de Periodistes Ramon Barnils ens ha sorprès a tots. Sabíem que podíem aconseguir els 3.200 euros inicials, però en cap cas vam pensar que això aniria tant ràpid. La primera conclusió és que un altre periodisme interessa, que hi ha un seguit de temes que els grans mitjans de comunicació no han tractat, per que no els consideren una prioritat, perquè creuen que no són apropiats per al seu públic, perquè són problemàtics… l’etcètera pot ser molt llarg. El cas és que aquests temes no hi apareixen, però el que ens diu l’èxit de l’operació Verkami de l’Anuari és que a diferència d’aquests grans mitjans hi ha molta gent sí que considera aquests temes com a rellevants, i els vol conèixer. I per això fa la seva aportació a través d’aquesta web.

La segona conclusió és que la investigació periodística és una qüestió que continua generant adeptes, que té el seu públic i que es troba molt a faltar en els mitjans de comunicació d’aquest país. Atenció, cal no confondre el periodisme d’investigació amb el periodisme que trafica amb dossiers, que també existeix.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

L’Anuari és periodisme d’investigació, i això ho saben els que hi han fet la seva aportació a través d’aquesta web. I en volen i en volem més. Però l’èxit d’aquesta iniciativa no ens ha de fer oblidar que en aquest cas concret hi ha molta feina voluntarista, que els diners que ara es recapten amb prou feines serveixen per publicar aquest recull de reportatges, però no per pagar tota la feina que farà cadascun dels periodistes que hi treballi. Ens enganyaríem si penséssim que amb 3.200 euros es pot pagar tot el periodisme d’investigació que contindrà l’Anuari. Aquest tipus de periodisme és car, també per això alguns mitjans de comunicació han deixat de practicar-lo. I és car perquè cal invertir-hi hores i hores de professionals que no es conformen amb les aparences o amb les declaracions de torn, sinó que busquen i busquen, que furguen en les contradiccions, que contrasten, que posen el rigor per davant de tot, que no s’espanten davant dels obstacles ni davant del poder dels objectius de les seves investigacions. I només així, a base de molta feina i molt d’esforç, s’aconsegueixen després uns resultats satisfatoris.

Sabem que el periodisme d’investigació és car però també sabem que interessa. Ara només cal que les empreses mediàtiques que vulguin apostar-hi sapiguen trobar un format per fer-ho rendible. I si les empreses no ho saben o no ho volen fer ho haurem de continuar provant-ho els periodistes.

ORIOL CORTACANS

(Membre de la Junta del Grup Barnils)