Els eufemismes com a anestèsia de la realitat

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Han existit tota la vida, però sembla que la crisi està essent una màquina de generar eufemismes. Plans d’ajustament per no dir-ne retallades, desacceleració econòmica per no parlar de crisi, creixement econòmic negatiu per evitar la paraula recessió,… L’etcètera és llarg. En parlava abastament fa poc un article a El País titulat ‘No en digueu crisi, anomeneu-ho amor’ (aquí, la versió en català), on també es recordava l’expressió ‘tiquet moderador sanitari’ en lloc de ‘copagament en la sanitat’ o el ‘recàrrec temporal de solidaritat’ a què va fer referència el govern espanyol per referir-se a l’agument de l’IRPF. L’article apuntava una qüestió que és important no passar per alt, la funció d’anestèsia que tenen els eufemismes. Que per això es fan servir.

És lògic, fins a cert punt, que el poder recorri als eufemismes i miri així de mantenir la gent sota els efectes de la seva anestèsia. I és justament aquí on entra la nostra feina: la d’explicar la realitat amb els mots que pertoquen, sense epidural. La majoria ja en som conscients, però a vegades ens n’oblidem, o ens deixem endur pel corrent. Sense anar més lluny, el llibre d’estil de la CCMA recomana d’evitar els eufemismes periodístics i ‘buscar l’expressió més directa i clara’, i ‘sobretot’, recomana d’evitar ‘repetir eufemismes provinents de fonts interessades a disfressar els fets’. Però després llegim els exemples que posa i ens adonem que massa sovint sentim parlar de reestructuracions de plantilla allà on haurien de dir-ne, ras i curt, acomiadaments. I què dir dels danys col·laterals d’un conflicte, que rebaixen gairebé a anècdota la mort de persones civils; o els serveis d’intel·ligència d’un país, que no sé si els qui hi treballen seran molt intel·ligents o no, però que, en tot cas, el que compta és que són espies.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Diguem, doncs, les coses pel seu nom, que per edulcorar la realitat ja hi ha prou maquilladors.

Actualització: Després de la publicació d’aquest article Bel Zaballa va proposar als piuladors que l’ajudessin a identificar els eufemismes més habituals als mitjans. Amb totes les aportacions va crear aquest storify

 

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.