Diu el titular que la crisi dels mitjans és econòmica. Hi ha però, un factor més preocupant. Perquè els calers, al cap i a la fi, et deixen sense menjar, però el que mata és despersonalitzar-te. Ja fa temps que la qualitat periodística general ha caigut en picat i l’homogeneïtzació, els vicis establerts i, sobretot, la por d’anar a contracorrent s’estan carregant un grapat important de bons periodistes.

Aquests últims dies hem viscut alguns capítols que han deixat al descobert algunes falles de la professió. El tractament donat a la vaga general, a l’accident del rei i a la nacionalització d’YPF per part del govern argentí en són un bon exemple. Més o menys, a tots els mitjans de gran abast hem llegit i sentit el mateix. Uns, amb interessos econòmics concrets ho han explicat de color més blau. D’altres, ho han tenyit més de vermell. Però a grans trets, ningú ha descavalcat del ‘gran guió’. Hi ha faltat capacitat de crítica, originalitat, atreviment, interpretació i, sobretot, molt context. Fins i tot quan les veus han començat a ser una mica crítiques, també en aquest petit gir, els mitjans han anat de la mà.

És especialment preocupant la incapacitat de reacció. L’actitud el primer dia és senzillament una translació dels fets a la impremta o a l’antena. El segon dia –especialment si passa en cap de setmana com va ser la polèmica del rei- arrossega les conseqüències del primer. Trobar reaccions –s’adopten les polítiques com a únic altaveu de la societat- és lent i pesat. Cap al tercer dia alguns s’atreveixen amb certes crítiques, totes molt institucionalitzades i que no es surten de la línia marcada. Tot plegat, amb massa ferum a submissió. Davant aquest panorama es troben a faltar periodistes àgils, capaços d’interpretar la realitat i que contextualitzin els fets. En cas contrari –tal com passa ara majoritàriament- la informació, a part de similar, és pobra.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.