Tele Elx podria sumar-se aviat a la llista de televisions tancades per la Generalitat juntament amb InfoTV, Gandia TV o les emissions valencianes de TV3. L’argument el mateix que les altres: Tele Elx emet il·legalment des de 2005, quan es van concedir les llicències per la nova TDT i aquest canal se’n va quedar sense, a pesar de ser una de les televisions locals pioneres del País Valencià i ser l’únic mitjà de la ciutat que es postulava per a una de les quatre freqüències d’àmbit comarcal.

Però en el repartiment de llicències va prevaldre el component ideològic i les empreses vinculades a Libertad Digital, El Mundo i el que després va esdevenir Tele7 –impulsada per l’empresari José Luis Ulibarri, imputat en el cas Gürtel- van copar-ne tot l’espectre. La quarta era per a una televisió pública que mai s’ha creat.

A pesar de tot, set anys després Tele Elx continua emetent per digital a pesar de la crisi, de les amenaces del Consell i de la multa de mig milió d’euros imposada l’any passat, que per ara està recorreguda judicialment. L’argument de la Generalitat és clar: Tele Elx no té llicència per emetre i, per tant, ha de tancar.

Però la defensa de la seva directora, Conchi Álvarez, no té menys pes: “actualment no hi ha cap canal local il·licità que emeti segons la legalitat”. Álvarez es refereix al plec de condicions per accedir a una d’aquestes llicències, que explícitament exigia una part de producció pròpia, prohibició d’encadenar la programació amb un canal d’àmbit estatal i un percentatge mínim de valencià. I cap de les televisions a les que se les va concedir la llicència ha complert mai aquestes obligacions: Libertad Digital TV emet la programació sencera de la seva casa mare de Madrid, Veo7, el canal de El Mundo, també era d’àmbit estatal fins que va tancar el juny del 2011, llavors va llogar la seva freqüència a Aprende Inglés –que al seu torn també va abaixar la persiana- sense cap tipus de control públic, i Tele7 va desaparèixer sense arribar mai a posar-se plenament en funcionament.

Així, a pesar de tenir tres de les quatre freqüències locals en negre i un canal emetent sense complir les condicions legals, el Consell es nega a recuperar cap llicència i en canvi persegueix l’única televisió que si compliria la normativa.

Tant els professionals com nombrosos veïns s’han oposat repetidament al tancament de TeleElx i acusen a la Generalitat d’aplicar la legislació de forma selectiva per motius ideològics. Segons aquesta versió, rere la negativa a concedir una llicència, primer, i a l’obertura de diligències, després, hi hauria l’adscripció del propietari del canal, l’antic regidor del PCPV i actualment regidor independent pel PSOE, Antonio Rodes.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019