[PRÒLEG] DE LA PERDIGONADA AL LÀSER

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

ÀLEX GUTIÉRREZ – President de la Fundació Espai Català de Cultura i Comunicació.

L’era digital està associada a l’abundància d’informació i els principals problemes solen estar relacionats, de manera més o menys directa, amb l’empatx de notícies que no sempre som capaços d’assimilar o enquadrar raonablement. Aquest afartament podria generar la creença que internet ha liquidat els silencis informatius. Però una mirada més atenta demostra que molts temes s’escapen del radar de la premsa generalista. I, per molt que això estigui canviant, un tema no impacta realment en l’opinió pública fins que els mitjans massius no ho acaben incorporant a la seva agenda.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Quan l’any passat Mèdia.cat va proposar a Escacc de col·laborar en l’Anuari, ens hi vam sumar amb entusiasme. El llibre assenyalava dotze temes als quals donava una segona oportunitat ja que havien passat desapercebuts. De retruc, servia també per fer una reflexió crítica —és a dir: autocrítica— sobre les inèrcies a les quals sovint es lliuren els mitjans. I deixava una pregunta flotant a l’aire: què és més greu, el silenci per negligència o per mala fe?

Per al segon any, el Grup Barnils va anunciar que autofinançaria l’Anuari a través de la plataforma de micromecenatge Verkami. Era una idea en sintonia amb l’esperit del projecte i es demanava una quantitat relativament modesta. El resultat ha estat espectacular: en un sol dia es va recollir prou fons per redactar i editar el present document. Això ha permès mantenir el procés obert, plantejar noves fites per al projecte i eixamplar la base dels que volen col·laborar-hi.

Per tant, ja abans de llegir-lo, els periodistes podem extreure’n una lliçó: cada vegada és més fàcil connectar una determinada informació amb el seu públic objectiu. Sovint parlarem d’audiències petites, però suficients per mantenir una estructura efímera o lleugera. Cal assumir que l’atomització inherent a internet fa que cada cop la gent compri més per peces i no per paquets. I adonar-se que, en aquests temps en què els models de negoci tradicionals s’han esberlat, la gent sí que paga, i de grat: només se li ha d’oferir alguna cosa que faci vibrar directament la seva corda més sensible. De la perdigonada, s’ha de passar al làser: no pretendre abastar-ho tot, sinó seleccionar uns objectius concrets i mirar d’encertar-los amb la màxima precisió.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019