Més enllà de l’Apocalipsi

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

El periodisme viu moments difícils de fort pessimisme. El clima i el context en què vivim l’explica molt bé Silvia Cobo. La crisi talla caps sense miraments en un estil d’allò més apocalíptic. Tot plegat, però, va més enllà. No només parlem de llocs de treball, sinó que, com més d’una vegada li he sentit dir al periodista i company Humbert Roma, estem davant d’una crisi de continguts.

I és que com deia Jaume Clotet fa algunes setmanes a Mèdia.cat, de periodisme n’hi ha hagut, n’hi ha i n’hi haurà sempre. Potser canviaran el format i el model, però com que el futur de l’ofici sembla garantit, centrem-nos en l’anàlisi que té a veure amb els continguts, que són el nostre sosteniment real, allò que perdurarà més enllà de l’Apocalipsi actual.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Sí és cert que el periodisme s’està allunyant dels temes que afecten a la ciutadania, que cada vegada està més desacreditat, que arriba tard, malament i esbiaixat i que, en resum, està desconnectat del seu públic, dediquem-nos a (re)connectar-lo. Ens cal fer un exercici per acostar-nos al lector, sondejar-lo sobre allò que l’afecta i li interessa saber, sobre els continguts que espera que el periodisme li ofereixi. No és fàcil, és clar, però si ho aconseguim, el públic respondrà.

D’alguna manera, a petita escala i amb totes les modèsties que vulgueu, ho hem comprovat amb l’Anuari Mèdia.cat i el seu finançament via micromecenatge. Vam llençar una proposta al públic: reportatges sobre aquells temes que han tingut poc (o nul) espai en els mitjans de comunicació durant el 2011. La resposta la vam tenir en menys de 13 hores, quan vam obtenir el finançament necessari per tirar endavant la idea, i l’estem tenint encara ara amb les múltiples reaccions que ha suscitat la seva publicació. Més de 250 mecenes van invertir en un projecte només perquè els interessava la proposta, encara sense haver-ne vist el resultat. Per a nosaltres, ha estat una bona forma de sondeig, de connectar amb allò que interessa al nostre públic.

No m’atreveixo a dir que el micromecenatge és el futur del periodisme. Però sí que crec que l’avenir de la professió passa per conèixer allò que preocupa al nostre receptor. Només així recuperarem la credibilitat perduda. Però encara més: hem d’aconseguir una coneixença mútua que permeti que ambdues parts creguem l’una en el paper de l’altra, ens retroalimentem i es puguem ésser útils. El resultat positiu que tingui aquest feedback, més enllà del format amb el qual el presentem, es veurà en els continguts. Perquè tindran relació directa amb el públic, perquè aquest estarà interessat en allò que publiquem i perquè nosaltres sentirem que recuperem aquell tòpic de fer periodisme per a la població. Això és el que vertaderament quedarà més enllà d’aquest Apocalipsi.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019