Fer participar la comunitat al preu que sigui?

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

No ho tinc clar. Gran forma de començar un article d’opinió, si senyor! Em permetreu que faci aquest article en mode ‘pensaments en veu alta’, potser així en trec l’aigua clara. És ben sabut que, en termes generals, ens passem l’analítica web pel folre a l’hora de marcar l’estratègia dels mitjans digitals i que ens va molt tirar per la directa i basar-ho tot en els indicadors quantitatius (visites i visitants únics). És una llàstima, però no és aquí on vull fer la reflexió, tot i estar-hi relacionat. Darrerament, en els mitjans on hi predomina el text (ja no sé com esmentar-los) s’ha posat de moda fer participar a l’audiència en concursos, enquestes i mil i una històries més, però en molts casos sense tenir cap relació amb la informació periodística. De l’estil, quin és el millor viatge que has fet, quin és el millor restaurant,… Així, fem participar a l’audiència i obtenim visites. Si bé és cert que ràdio i televisió sempre ho han fet això, en els mitjans digitals que es basen en el periodisme i la informació de qualitat no sé si aquest és un camí a seguir. Podria fer-los perdre credibilitat? Potser no dóna tantes visites, però potser a la llarga és més beneficiós dedicar els esforços a fomentar la participació de qualitat, la que involucra l’audiència a la notícia, la que crea un lligam lector-periodista-mitjà que ajuda a millorar la informació que s’ofereix, etcètera. No sé si m’explico. Aquestes actituds dels mitjans em fan ballar el cap, a curt termini segur que dónen rèdits, però, amb el temps podria girar-se la truita? És millor no obtenir tantes visites i crear una comunitat més compromesa amb la informació i el mitjà? No ho tinc clar, què n’opineu?

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.