Una de les notícies que van copar els mitjans de comunicació durant la setmana passada, amb especial incidència en les seccions d’opinió, va ser l’anunci del Govern català d’eliminar el berenar als presos per tal d’estalviar fins a dos milions d’euros.

Ràpidament es va crear una forta polèmica en tertúlies, espais d’opinió, xarxes socials i als comentaris dels mitjans digitals sobre si la mesura era cruel i desproporcionada o si el berenar era un luxe inadmissible per a un pres, amb altes dosis d’alarmisme entre unes i altres posicions –i, excepte contades ocasions, sense aprofitar el debat per parlar del paper social de les presons i de si aquestes acompleixen els seus objectius de reinserció-. Però pràcticament cap mitjà va molestar-se a investigar si, realment, els presos berenaven, tot i que n’hi havia prou en llegir-se els comentaris a algunes de les seves notícies per veure que hi havia molta gent que avisava que, de berenar, mai n’hi havia hagut a les presons catalanes.

Els únics mitjans –fins on ha pogut saber Mèdia.cat- que van preocupar-se en contrastar la informació van ser el Diari de Girona que, basant-se en fonts dels sindicats de funcionaris de presons, publicava un article on explicava que, en almenys sis de les deu presons sota gestió de la Generalitat –incloent les més grans- mai s’ha donat aquest àpat, i sense confirmar que s’oferís a la resta. El setmanari Directa arriba encara més lluny i en un reportatge d’investigació, i citant com a fonts persones que han estat preses recentment i col·lectius que treballen pels drets humans a les presons, s’assegura que cap presó repartia cap àpat entre el dinar i el sopar. El que sí asseguren els testimonis citats per la Directa és que les retallades han afectat la quantitat i qualitat del menjar que es dóna als presos, així com productes d’higiene personal.

El que potser haurien de preguntar ara els mitjans què se n’ha fet  durant tot aquest temps del pressupost de dos milions d’euros destinat al berenar dels presos –que potser ara començaran a rebre per primer cop-.

Actualització: Un lector avisa que Europa Press també va enviar un teletip citant el sindicat de funcionaris Aicap amb la mateixa informació que la que va publicar el Diari de Girona sense que tingués cap repercussió.