Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Foto: El Bolet Trapella

No és habitual al nostre país que un mitjà de comunicació, i menys un especialitzat en cultura, lideri o impulsi –com a tal- una campanya de denúncia política, però potser és que els temps actuals no estan per fer les coses habituals, així que Time Out va fer pública a inicis de setmana la campanya La cultura no és un luxe per tal de denunciar la pujada de l’IVA en espectacles i productes culturals des del 8% actual fins al 21 amb la darrera reforma del Govern espanyol.

L’editor de la revista, Eduard Voltas, explica que la idea se’ls va acudir el cap de setmana després del Consell de Ministres que va aprovar la reforma i que de seguida “vam veure que havíem de fer alguna cosa. Time Out té arreu del món una tradició de ser al costat de les reivindicacions de l’oci i la cultura que considera justes i aquesta ho és”. Voltas destaca “l’amenaça de desaparició de moltes empreses culturals” i recorda que, encara que la mesura no els afecta com a revista, però sí “a molts dels nostres anunciants i a un sector que ens estimem”. Per tot això, resumeix: “ens ha tocat agafar la pancarta, encara que el volum de feina -a més dilluns teníem tancament- ha estat considerable”.

La campanya va començar el passat dilluns, amb l’elaboració del lema i d’un manifest de cinc punts assumit pel conjunt de la publicació, que han estat rebuts molt bé pel sector cultural i que ha rebut nombroses adhesions, inclosa la de la Fundació Escacc –entitat col·laboradora de Mèdia.cat-. “Ens han felicitat els diferents gremis, empreses i artistes a títol individual”. Aquesta tarda, es trobaran tots plegats a la manifestació contra les retallades convocades arreu del país. A la de Barcelona, fins i tot, amb punt de trobada propi, a les 7 de la tarda davant el Teatre Borràs.

Una bona forma de valorar l’encert de la iniciativa és, potser, el fet que ja ha estat copiada. Avui mateix 45 publicacions musicals de l’Estat espanyol han publicat un manifest conjunt contra la pujada de l’IVA cultural amb el mateix títol ideat per Time Out. Una “còpia” que no molesta Voltas, ans el contrari: “La nostra intenció no és liderar sinó ajudar, si s’oblida que aquest lema el vam pensar nosaltres però s’aconsegueixen les reivindicacions estarem contents, a banda que, en les xarxes socials, les idees no són de ningú”.