El català és una llengua parlada per uns 10 milions de persones. Això la fa la catorzena llengua més parlada de la Unió Europea i una llengua mitjana en nombre de parlants. Però tot i això les amenaces sobre la seva supervivència són molt més elevades que altres idiomes similars. Què diferencia els catalans de txecs suecs o búlgar, o fins i tot de danesos o estonians, amb menys parlants?

Resoldre aquestes preguntes sobre el terreny és l’objectiu d’un projecte de documental que, segons la seva pròpia presentació, pretén “saber les respostes en primera persona”, més enllà del que diguin els informes o les enquestes. El reportatge està pensat com una road movie en que es viatjarà per arreu del Principat històric –Catalunya nord i sud, Andorra i la Franja- tractant de viure plenament en català. “És un documental que vol ser crític i irònic on mostra els conflictes i dubtes que es troben les persones que parlen català”, segons va explicar David Valls, productor de televisió, estudiant de lingüística i impulsor del projecte, a la roda de premsa de presentació. La situació a les Illes, País Valencià o l’Alguer queden “pendents per a segones i terceres parts”.

“Per entendre la situació, però, cal saber també com viuen els parlants d’altres llengües amb un potencial similar, i per això part del documental compararà el cas català amb el d’altres països”, continuà Valls.

En el mateix acte, Neus Arnan, del Taller de Llengua, una de les entitats que dóna suport al projecte juntament amb la Plataforma per la Llengua, va incidir que “el documental és necessari per tractar d’incidir en els usos i costums lingüístics dels catalanoparlants”.

Tal i com queda clar al tràiler del reportatge, aquest no renúncia a l’humor ni a la ironia per tal d’arribar a un públic el més ample possible.

Aquest és un projecte impulsat per Zeba Produccions amb l’assessorament del Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades (GELA) i el Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació (CUSC), tots dos de la Universitat de Barcelona.

Per garantir els fons per a fer-lo possible han engegat una campanya de micromecenatge mitjançant la plataforma Verkami que permet col·laboracions econòmiques a canvi d’una sèrie de contraprestacions –depenent de l’aportació- per part dels productors.