Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Les portades per a la història de la premsa impresa barcelonina –i fins i tot madrilenya- no han arribat a la resta del país. Els diaris de València i Palma mostren desinterès per les possibles conseqüències de la reunió d’ahir entre Artur Mas i Mariano Rajoy, bé per que el seu enfocament és tradicionalment més local, bé per que no entenen que, per ara, hagi passat res tan transcendental.

Deixant de banda el Diari de Balears –que es distribueix juntament amb l’Ara i per tant és normal que deixi per aquest diari la informació més relacionada amb el Principat,- només Levante opta per destacar com a titular principal la reunió d’ahir. Però el que a Barcelona és un canvi de cicle, a valència es redueix a un “Mas amaga amb una ‘nova etapa’ després de la negativa de Rajoy a acceptar el acte fiscal”. De la resta, Las Provincias ho deixa per a la columna lateral –“Mas es prepara per a l’avançament electoral després del cop de porta de Rajoy”,- Última Hora planteja un titular similar però molt més amagat i Diario de Mallorca ni tan sols ho col·loca en portada.

Ja a l’interior, les capçaleres de Prensa Ibérica –Levante i Diario de Mallorca– ho resolen amb alguns  teletips d’EFE i EP on totes les possibles accions de Mas són en condicional: “podria” i “obre la porta”. Però és a les pàgines d’opinió on es descobreix el desconcert que tenalla aquestes redaccions. Les reaccions van de la incredulitat i el menyspreu –recordatori de la “covardia política” de CiU inclosa- a una certa comprensió –desaconsellant la independència, això sí,- passant pel discurs de la por i una curiosa demanda per a que els mediterranis –catalans, valencians, balears i andalusos- prenguin el control d’un Estat espanyol de creació “castellano-basca”.

Las Provincias sí que publica un article propi –encara que col·locat al fons de la seva portada digital- i en general s’alinea amb les tesis de la premsa de dretes madrilenya, evidenciat, sobretot, en el vídeo-anàlisis de Félix Madero, on s’insisteix en la “inconstitucionalitat” de la secessió, es demana “claredat” a Mas i s’elogia la “fermesa” de Rajoy.

Última Hora també col·loca la notícia –un teletip d’EFE- al fons de la portada digital i no publica cap text d’opinió sobre el tema, encara que sí, en una enquesta, pregunta als seus lectors si veuen bé la independència de Catalunya –i en el moment de tancar l’edició guanyava el sí amb quasi un 49% dels vots.-

Finalment Diari de Balears, per la seva banda també publica un teletip d’EP –com a segona notícia de la secció Ara- però a la seva secció d’opinió predominen els articles comprensius amb les reivindicacions catalanes, encara que es desaconselli la independència.

Tampoc en cap d’aquests diaris la notícia figura entre les més llegides en els seus rànquings digitals i, per exemple, a Levante es troba darrere de les vacances d’Esperanza Aguirre a Mallorca,  les vicissituds l’estadi del Mestalla o la “darrera pedalada de Cabedo”.

Pel que fa a les reaccions polítiques locals, sols Levante destaca les declaracions del president valencià, Alberto Fabra, en el sentit que el País Valencià “està més legitimat que Catalunya per a reclamar” i el Diari de Balears es fa ressò de les afirmacions antiindependentistes de José Ramón Bauzá, president illenc.