Una carrera caducada

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

La carrera de periodisme té data de caducitat tal com està plantejada actualment. És un fet. Molts joves sortits de la clofolla de les aules de les universitats de comunicació –on la majoria s’hi han estat un mínim de quatre anys- es pregunten si tots els coneixements adquirits es valoraran un cop penjats els llibres i encarada la realitat de l’ofici i del carrer. Les facultats de periodisme tenen grans professionals, alguns d’ells de reconegut prestigi, que ensenyen a escriure, gravar o parlar amb un micròfon o amb una càmera al davant. Aquesta tasca, gens fàcil, és sens dubte necessària, però la pregunta que cal fer-nos és si aquest ensenyament acaba essent suficient avui en dia.

El periodisme evoluciona amb la societat, i de la mateixa manera que ja fa anys van desaparèixer de les ràdios aquells locutors de veu ben timbrada que es dedicaven a llegir allò que els redactors els hi escrivien, hi ha el perill ara que els nous professionals de la comunicació siguin bandejats per moltes empreses si mostren només com a carta de presentació un títol de periodista expedit en alguna universitat. En el món occidental, on la informació es troba tothora i arreu, és inútil voler formar estudiants que siguin els encarregats només de narrar les coses que passen. Tenir apamades les tècniques comunicatives és bo, però en molts casos ja no suficient per entrar a formar part d’aquesta nostra competitiva sínia laboral. El periodista del segle XXI relata menys i analitza i interpreta més, i és en aquest punt que les facultats s’haurien de plantejar un reciclatge en els seus programaris docents per tal de preparar joves que, un cop llicenciats, siguin capaços no només de fer notícies, sinó també d’explicar per què passen. Aconseguir professionals amb aquest perfil crític posaria en valor tots els anys d’estudi i els diferenciaria automàticament de tots aquells que se les donen de grans comunicadors només per omplir sovint 140 caràcters. El problema rau però en que escanejar la societat per després analitzar-la precisa d’uns coneixements previs que haurien de ser impartits amb més profunditat per les universitat de comunicació, avui dedicades a parlar massa de periodisme i massa poc d’altres disciplines.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Molts dels recents titulats que han cobert quatre anys de carrera són la recreació exacta d’aquella frase de Josep Pla: “El periodisme és un mar immens però d’una mínima profunditat” i és per aquest motiu que una gran majoria d’ells completen la seva formació periodística amb altres cursos, màsters o carreres que els ajuden a bastir una mínima visió de com funciona el món per després explicar-lo. Es parla a fons d’economia a Periodisme? i d’història? i de política? Calen realment quatre anys per ensenyar només a comunicar?  En una conferència davant d’estudiants de primer curs de periodisme de la Universitat de Lleida, el director del Diari Segre Juan Cal va etzibar sense complexes que “la carrera de periodisme no val per a res”. No és això tampoc -que un dels tòtems del periodisme de Ponent fes aquesta declaració ja indica la situació periodística de la província- però sí que cal posar en alerta que la carrera de periodisme ha de virar de la mateixa manera que ho està fent la societat, cada dia més necessitada d’escrutadors que la fiscalitzin i que siguin capaços de separar el gra de la palla.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019