Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Un grup de lectors de La Vanguardia ha endegat una recollida de signatures digital per demanar al diari que elimini la publicitat de bordells. Segons els promotors de la iniciativa, a en acceptar aquest tipus de publicitat, el diari “promou la ‘mercaderia’ dels proxenetes” i, per tant, es converteix “en còmplice per a la violació de drets humans”. Aquests lectors demanen que “per ser coherents amb la seva línia editorial [La Vanguardia] hauria de retirar aquest tipus d’anuncis”, com ja han fet “altres diaris de renom”.

En l’escrit que motiva la recollida de signatures, els seus promotors afirmen que “fa un any, la policia va identificar a 1.642 dones [a l’Estat espanyol] víctimes del comerç amb finalitats d’explotació sexual, procedents de Romania, Brasil, Paraguai i 84 països més”. El text també assegura, sense citar cap font, que “els informes de la policia afirmen que la majoria de prostitutes son víctimes d’explotació sexual”.

En el moment de tancar aquesta edició ja havien signat 414 persones.

Aquesta iniciativa reobre un debat antic en els diaris sobre si és ètic o no acceptar la publicitat del que històricament s’ha anomenat amb l’eufemisme de “pàgines de contactes”. Des del 2007 hi ha hagut diferents iniciatives tant del Govern com del Parlament espanyols per tal de prohibir aquests anuncis que no han arribat mai a bon port. Aquestes han comptat sempre amb l’oposició frontal de l’Associació d’Editors de Diaris d’Espanya (AEDE), que argumenta que no es pot prohibir la publicitat d’una activitat legal –en realitat el tabac demostra tot el contrari.- El 2009 una comissió parlamentària va xifrar en 40 milions [xifra estatal] el volum dels ingressos que els diferents rotatius podien rebre per aquesta activitat, concentrats sobretot en El País, El Mundo i el Grupo Vocento.

Encara que sigui legal, alguns diaris han renunciat voluntàriament a aquesta via d’ingressos. Al nostre país hi destaca El Punt Avui –que ho va fer el 2008 quan encara era l’Avui– i l’Ara, que des del seu naixement mai n’ha publicat. El 2009 l’Associació Catalans de Dones Periodistes va iniciar una campanya de boicot a aquells diaris que accepten aquesta publicitat.

Amb tot això, la situació no deixa de ser polèmica. La majoria d’associacions de lluita contra la prostitució i pels drets de les dones exigeixen la prohibició d’aquests anuncis amb l’argument que al seu darrere hi ha les màfies del tràfic de dones i el seu gran poder econòmic. Però també hi ha postures com la d’Hetaria –que defensa dels drets de les treballadores sexuals- que assegura que les dones obligades a prostituir-se són sols una minoria i avisa que amagar aquesta pràctica pot provocar més problemes que solucions, ja que sense accés a publicitar-se moltes dones podrien veure’s obligades a treballar al carrer, on es troben exposades a més perills.

En tot cas, segons una comparativa internacional publicada per 20Minutos, l’Estat espanyol és l’únic gran país europeu on els diaris de referència –més enllà de premsa local o sensacionalista- accepten publicitat de bordells.