Més enllà de l’enverinada prospectiva

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que en ell apareix fa referència a la data de la seva publicació.

Cinc enquestes, cinc, amb les seves respectives fitxes tècniques, cuines i interpretacions competeixen avui, últim diumenge abans de la contesa electoral, als quioscos i a les pantalles d’ordinadors i smartphones. La jornada ha començat amb l’enverinada prospectiva, -autèntica borratxera de números, la que ens proposen els mitjans del dia-, i acabarà amb el debat de TV3 amb els candidats de les forces amb representació parlamentària. Complert el desè dia, la campanya entra en una nova fase i encara un tram final que es farà llarg i aspre.

Tres apunts, que en realitat recapitulen alguns fenòmens ja observats en aquest #diaridecampanya:

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019
  • La importància de la ‘nit abans’ en la conformació de les notícies del ‘dia després’ en l’emergent context del periodisme entès com a corrent continu. Les enquestes que avui obren les portades dels diaris ja van circular ahir abastament a partir de les vuit del vespre, llençades pels  responsables de xarxes dels mateixos rotatius que les havien encarregat (cas a banda és el de l’ABC, que va badar inexplicablement). L’objectiu, a) generar el soroll suficient per animar al lector a anar al quiosc físic o virtual, tan se val; b) reforçar la capçalera entre el lector no habitual que ‘pesca’ informació a les xarxes i c) aconseguir uns clicks importants, bé que, tanmateix, encara difícils de rendibilitzar.
  • La promiscuïtat de capçaleres i mitjans. En les remogudes aigües 2.0, els mitjans reivindiquen continguts propis i aliens amb una naturalitat que ens hauria deixat ben perplexos fa tan sols dos anys. El mitjà és contenidor de continguts propis i mitjancer dels externs, a la cerca del click perdut. Enèsim avís per als mitjans encara recelosos del 2.0…
  • La incorporació a les xarxes socials de periodistes, experts i opinadors de diferent pelatge enriqueixen l’experiència periodística a les xarxes socials, cada vegada més. Ahir al vespre, molts vam anar a dormir havent fet ja una primera lectura al més sucós del diari l’endemà (si és que encara en podem dir així). Però més que això, al costat de la informació asèptica amb les projeccions de vot brillaven ja les reaccions a 140 caràcters de persones com Ernest Folch, Jordi Muñoz, Roger Palà, Eduard Voltas, Pere Martí, Pere Cardús o Manel Manchón. Tots ells són col·laboradors habituals i reconeguts en mitjans tradicionals però a les xarxes també són, cada vegada més, ells i les seves opinions, un mitjà en si mateix.

Ho explica millor que jo, l’#storify d’avui.

Un apunt final (gens menor): l’enquesta electoral vista com a arma d’agit-prop, l’instrument sobre el qual continuar fent campanya. Descoratjadora bé que no sorprenent, la dimissió d’alguns mitjans per no explicar prou bé la ‘cuina’: això és el que va del vot decidit a l’estimat i a la seva traducció en escons, incorporant variables subjectives com el record de vot, la participació estimada, la competència d’altres partits, la projecció de vot ocult, etc. L’enquesta perd part del seu potencial com a eina d’interpretació, clau a l’hora d’afavorir un vot més crític i informat. I finalment, curiós i certament divertit el sobtat interès dels simpatitzants d’alguns partits polítics per determinats mitjans antagònics… només perquè l’enquesta els dóna la raó! En fi.

Seguim demà.

Diari de Campanya és la proposta de Mèdia.cat per seguir les eleccions del proper 25 de novembre. Durant quinze dies Oriol Lladó anirà desgranant amb comentaris diaris les principals claus de la comunicació política, tant des dels mitjans com les xarxes socials i els gabinets de premsa.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019