Instagram, fotos diferents?

Hi ha més de 1.300 fotos etiquetades amb #25n a Instagram, l’aplicació de tractament de fotografies més popular del moment. Tres dels candidats amb més opcions en fan un ús intensiu com a vehicle de comunicació política. No és estrany que sigui així: en la militant confusió actual, un no sap mai des de quina pantalla podrà picar l’ullet al potencial votant.

Instagram afavoreix un tipus de fotografia embellida per múltiples filtres i retocs que permeten remarcar determinades característiques: calidesa, color, pas del temps… Fan bonica fins i tot la imatge més desgraciada, bé que sigui a costa d’un amaranament que exaspera per trivial els fotògrafs més exigents.

L’aplicació, que va néixer com un servei vinculat al sistema mòbil d’Apple per saltar després a Android, i que tot just ara comença a presentar la seva versió web, esdevé, per la seva potencialitat moduladora, una excel·lent eina de comunicació política. Instagram fa brillar el detall en la foto més anodina, gràcies als seus filtres de subratllat. Una opció ben llaminera per als spin doctors de torn, interessats a ‘refrescar’ la imatge dels seus polítics i de les seves previsibles campanyes. Instagram permet endolcir els candidats quan més ho necessiten, en el seu context més dur, quan s’accelera la cursa electoral.

Instagram no és una bona eina per seguir el candidat si el que ens proposem és només fer fotos de sales plenes de gent i del cap de llista davant del faristol de torn. Ens serà útil, en canvi, si centrem l’objectiu de la nostra càmera (de la càmera del telèfon, s’entén) en el backstage de la campanya: Artur Mas somrient a uns nens rere una cortina; Oriol Junqueras repassant els apunts d’una conferència; o dues nenes que no es poden aguantar el riure, amb l’adhesiu del Mejor Unidos de Ciutadans.

Hi ha tres candidats amb canal propi (Mas, Junqueras i Navarro), un partit que en té un (Ciutadans) i partits que fan servir instagram amb una certa assiduïtat a través dels hashtags, principalment la CUP.

L’aposta de CiU va despertar expectació, ja que comptava amb la complicitat d’una iger de referència (els usuaris de la xarxa s’autobategen d’aquesta manera), la Pilar Junyent, @iphilar, que ha intentat donar un toc més íntim a la fotografia política més previsible.

ERC s’hi va posar més tard, però en canvi en fa un ús més intensiu i variat en les localitzacions; en tot cas, compta  amb més seguidors i interaccions. Juga amb la proximitat del candidat, tot posant l’accent en la complicitat i fins juga amb una certa ironia en algunes imatges.

El PSC no l’acaba d’encertar, amb un plantejament molt pla, sense excessiva gràcia: de fet, no han deixat de fer les fotos que ja feien, tan sols han canviat de canal.

Ciutadans té un canal, que deriva al seu Flickr (la xarxa social de fotografies per excel·lència), i la CUP, bé que sense canal a Instagram, demostra bon múscul activista amb actualitzacions regulars a través dels seus hashstags habituals.

Aquest ràpid anàlisi sobre l’ús d’instagram en la campanya del #25n ens permet fer una reflexió doble: d’una banda, revela que els equips de comunicació política sembla que ja comencen a entendre que apostar pel 2.0 no vol dir abraçar totes les aplicacions disponibles, com si es tractés d’una competició. Ja no es tracta de ser a tot arreu, sinó de triar allà on vols ser i entendre el mitjà. Això ho fan molt bé CiU, ERC i la CUP, bé que aquesta darrera no de forma tan planificada. Per altra banda, Instagram esdevé un instrument especialment adequat per a dues forces polítiques, CiU i ERC, que juguen a fons el carisma i perfil del seu candidat.

* Podeu veure algunes fotografies aquí.

* Ah, i trobareu un extens resum del debat d’ahir a TV3 en aquest altre storify.

 

Diari de Campanya és la proposta de Mèdia.cat per seguir les eleccions del proper 25 de novembre. Durant quinze dies Oriol Lladó anirà desgranant amb comentaris diaris les principals claus de la comunicació política, tant des dels mitjans com les xarxes socials i els gabinets de premsa.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019