Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Dos mesos després d’insistència mediàtica ens els presumptes comptes suïssos de la família Pujol i altres polítics catalans, ahir es trobaven 22 milions d’euros al país helvètic, però en comptes a nom de l’ex-tresorer del Partit Popular, Luis Bárcenas, imputat per la trama Gürtel.

Cal dir, abans de començar l’anàlisi, que els diaris madrilenys han mostrat més celeritat a l’hora d’informar de la corrupció que els seus homòlegs barcelonins. Si el dia després de l’acord judicial pel qual Unió Democràtica (UDC) va reconèixer haver-se finançat il·legalment sols dues de les quatre portades de la capital catalana n’informaven dels fets, i cap d’elles com a titular principal –tal i com ja va analitzar Mèdia.cat en el seu moment,- avui els cinc rotatius de la capital espanyola destaquen el cas, i dos d’ells com a primer titular, i tres si comptem la barreja que hi ha a La Gaceta.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Però aquesta primera aproximació només quantitativa amaga altres conclusions no tan positives. L’exemple més clar és La Razón, que dedica quatre de les sis notícies de portada a temes catalans, un territori on la seva audiència és mínima. El primer titular el dedica a estirar del fil de la col·lecció de cotxes de gamma alta de Jordi Pujol Ferrusola, una decisió periodística que es podria justificar pel fet que és una història pròpia, però a la que se li pot discutir la noticiabilitat. Al cap i a la fi, aquesta és una persona que mai ha tingut cap càrrec públic i que tingui o vengui objectes de luxe no és per si mateix rellevant, si no es demostra que hi ha frau fiscal o un origen delictiu en els diners. En canvi, el que podria ser la notícia del dia per a un madrileny –el comptes suïssos de Bárcenas- només apareix al fons a la dreta, l’espai menys destacat visualment i a més es presenta els fets en passat, tractant de reforçar la impressió que aquesta és una història antiga. En una línia força similar l’ABC destina la part principal de la portada –titular i foto- al conflicte al Sahel i també relega el cas Bárcenas, però no tant ja que és la segona de les quatre notícies “secundàries” i a més opta per no parlar d’altres casos de corrupció que tenen –a dia d’avui- una òbvia importància menor.

La Gaceta, dedica la portada quasi sencera a denunciar la corrupció, amb un titular sensacionalista –“O s’actua ràpid o això s’enfonsa”- i, sense citar cap nom, ho il·lustra amb sis fotografies:tres d’elles de catalans –Jordi Pujol, Manuel Bustos  i un Josep Antoni Duran i Lleida que comparteix fotografia amb Artur Mas sense que s’entengui exactament per que- i dos d’elles de socialistes –José Blanco i Bustos-. També surt Iñaki Urdangarín i només un dirigent del PP, Luís Bárcenas que és l’únic amb novetats noticiables. No s’inclou, per exemple, l’ex-consellera valenciana de Turisme, Milagrosa Martínez, a la que ahir mateix la fiscalia va demanar onze anys de presó per la seva implicació a la trama Gürtel. Ni el president autonòmic madrileny, Ignacio González, al que també ahir mateix li va esclatar un escàndol en relació a la propietat d’un àtic a Marbella.

El Mundo i El País són els dos diaris que destaquen el descobriment d’aquests comptes suïssos com a notícia principal i en el cas de la capçalera d’Unidad Editorial hi dedica pràcticament tota la portada, reservant el faldó inferior pel cas de l’àtic de González.

Però tot i així cap dels diaris madrilenys fa una lectura política del cas Bárcenas, no qüestiona la relació amb la imatge espanyola, no en condiciona el projecte polític del Govern del PP ni ho vincula a altres decisions recents d’aquest executiu com la persecució a ajuntaments per tal que pengin la bandera espanyola o la reforma educativa. Un tipus de comparacions que molt probablement no s’ha de fer, però que en canvi sí s’han fet repetidament amb els casos de corrupció destapats –alguns fins i tot presumptament destapats- a Catalunya.

Per exemple La Gaceta va dibuixar un Artur Mas amb una maleta carregada de bitllets per il·lustrar els resultats electorals del passat 25 de novembre. La Razón va destinar un titular a cinc columnes per informar de l’obertura del sumari del cas ITV acompanyat d’un subtítol segons el qual nou de cada deu catalans consideren que hi ha molta corrupció “a la seva comunitat”. La notícia s’il·lustra amb una fotografia de l’afectat, però en un acte en favor de l’escola en català juntament amb altres destacats polítics catalans –que no tenen res a veure amb el cas- i que es titllat de “pacte antiespanyol del pentapartit”. Per la seva banda El Mundo també ha jugat a provocar equívocs i el 26 de desembre va compaginar una portada en que sota una fotografia de Mas i Oriol Pujol amb pinta d’estar-se passant sobres es defineix Oleguer Pujol com a “promotor de la campanya Freedom for Catalonia” de fa vint anys. El cas dels immobles de PRISA, per cert, ha estat desmentit pel diari a instàncies judicials.

Tornant a les portades barcelonines, tres dels quatre diaris destquen avui el cas Bárcenas en portada, entre ells els dos –La Vanguardia i El Periódico– que no van fer el mateix amb el cas Pallerols.