Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Avui s’inicia la primera passa del camí que ha de fer possible una nova edició de l’Anuari Mèdia.cat 2013 amb el llançament de la campanya de finançament popular a través del portal Verkami. Amb aquest sistema qualsevol persona interessada en ajudar a la potenciació d’un periodisme rigorós, crític, molest i realitzat des d’una òptica pròpia dels Països Catalans podrà fer-ho amb quantitats molt diferents i a canvi d’una sèrie recompenses.

L’Anuari Mèdia.cat dels silencis arriba així a la seva tercera edició amb la mateixa idea de tractar amb profunditat quinze temes de periodisme d’investigació que, per les raons que siguin, han estat obviats o menystinguts als grans mitjans de comunicació. No es tracta, però, de limitar-se a publicar els reportatges, sinó també de garantir-ne una màxima difusió, que és la que garanteix el reconeixement que l’Anuari Mèdia.cat assoleix una edició rere altra.

L’edició de l’any passat ja es va optar per finançar l’Anuari mitjançant el micromecenatge, el que no sols va esdevenir una forma innovadora d’aconseguir els fons per fer possible un tipus de periodisme que no interessa a grans empreses o institucions, sinó també de reforçar la independència del projecte i la vinculació entre periodistes i lectors, un punt clau del periodisme crític del futur. Llavors, la quantitat mínima inicial de 3.200 euros va ser pràcticament doblada per les aportacions de la gent interessada, el que va permetre incrementar el número de reportatges així com la seva difusió amb una web pròpia i presentacions arreu dels Països Catalans. L’impacte de l’Anuari, tant a les xarxes socials com a la premsa convencional i les més de 10.000 vistes que ha rebut el seu web al llarg de l’any testimonien el seu èxit.

Enguany la xifra inicial serà de 7.000 euros. Això ens permetrà, no sols mantenir el nivell de l’any passat –amb els 15 reportatges, el web i l’edició impresa i les presentacions- sinó també incorporar la producció audiovisual per primer cop.

Els micromecenes que vulguin invertir en el projecte rebran a canvi diverses recompenses: des d’un exemplar de l’Anuari fins a un DVD documental produït per Aulamèdia sobre anàlisi crítica dels mitjans, diverses novetats editorials impulsades pel Grup Barnils i les editorials Dau i Saldonar o una col·lecció de llibres de Periodisme de l’editorial A Contravent. A més a més, també podran assistir a l’acte Música contra els silencis, una presentació en primícia dels temes de l’Anuari que inclourà una actuació de petit format.

Un any més, l’Anuari Mèdia.cat compta amb el suport del Grup de Periodistes Ramon Barnils i La Fundació Escacc, entitats editores de Mèdia.cat. També s’ha repetit la col·laboració amb el màster La Comunicació dels Conflictes internacionals Armats i dels Socials de la UAB, dirigit pels professors de periodisme Xavier Giró i Antoni Castel. Però la participació acadèmica s’ha reforçat i per primer cop també hi participen del projecte les universitats de València, Vic i la Pompeu Fabra, el que contribuirà a donar més solidesa i impacte a la iniciativa. Estudiants de Periodisme d’aquestes universitats participaran en l’elaboració d’un dels reportatges de l’Anuari. També en prendran part periodistes especialitzats que estaran coordinats pels periodistes Roger Palà i Sergi Picazo. Palà explica que des del Grup Barnils “seguim pensant el periodisme crític i rigorós és possible” i que “volem dur-lo a la pràctica de forma participativa, amb la implicació de la societat”. Aquesta implicació de l’audiència “és bàsica per garantir la independència i qualitat dels projectes periodístics”.