Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Ahir, La Razón publicava en exclusiva que l’ERO de Canal 9 començarà a executar-se la setmana vinent i de forma simultània –“amb l’objectiu d’evitar períodes innecessaris d’incertesa a la plantilla”, a pesar que el procés ja fa dos anys que dura.- Una informació que ha arribat abans al diari que al mateix Comitè d’Empresa, que avui mateix té la reunió per abordar el tema amb la direcció de l’ens. Aquesta, però, es cura en salut i ja a la mateixa notícia respon les crítiques dels treballadors tot assegurant que actua “amb total transparència”.

No és la primera vegada que la direcció de RTVV utilitza la premsa de dretes madrilenya per filtrar-hi informacions amb un força evident objectiu de posar nerviosos i desgastar els treballadors de la ràdio i televisió públiques. Encara que fins ara el portaveu principal d’aquesta campanya era l’ABC, diari del qual n’havia estat delegat de l’edició valenciana José López Jaraba, director general de RTVV fins a la seva precipitada dimissió a principis de desembre.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Va ser aquest diari qui fa just un any va avançar detalladament el procés de l’ERO, incloent nombre d’acomiadats i dates d’execució –que finalment s’han endarrerit- mesos abans que el despatx d’auditoria encarregat de dissenyar el pla de retallades presentés el seu informe.

Però el moment culminant d’aquesta campanya va produir-se a finals d’agost, coincidint amb la negociació de l’ERO, quan tant l’ABC com La Razón i Las Provincias van acusar alguns sindicats d’haver impedit un acord que hauria salvat 120 llocs de treball basant-se només en la versió de la direcció i assegurant que hi havia unes divisions en el Comitè d’Empresa que després no s’han materialitzat.

Las Provincias ha estat la gran damnificada de la política de filtracions de la cúpula de RTVV, ja que ha anat totalment darrere dels seus competidors madrilenys. I això a pesar que també s’ha destacat en la criminalització de les protestes contra l’ERO. El dissabte passat, sense anar més lluny, titulava com un “intent d’agressió” la xiulada i llançament de monedes de xocolata de treballadors de l’ens a José Císcar, vicepresident del Govern valencià.

Des del Comitè d’Empresa s’ha repetit en nombroses ocasions que l’aplicació de l’ERO a RTVV era una “autèntica tortura” i una “guerra psicològica” amb constants rumors, informacions, desmentiments i dilacions d’un procés que ha allargat la incertesa entre els seus possibles afectats durant més de dos anys. En un comunicat emès ahir mateix ha denunciat com una “cacicada” les llistes d’acomiadats, amb un sistema de barems que no ha tingut cap tipus de transparència i sense factors objectius clars a l’hora de realitzar les puntuacions. Això ha facilitat, segons els representants de a plantilla, que s’hagin pogut beneficiar “personal afí a la direcció per raons polítiques o de vinculació familiar”. El manteniment de pràcticament tots els directius -inclosos els que se’ls ha extingit la plaça- seria una de les proves d’aquestes afirmacions.

L’últim escàndol de la comissió baremadora va ser fa tan sols una setmana, quan va descobrir-se que un dels seus integrants era amic íntim de Vicente Sanz, ex-secretari general de RTVV condemnat per assetjament sexual a treballadores, i que havien compartit pornografia des dels seus correus oficials de l’ens. Una de les denunciants de Sanz ha estat, precisament, afectada per l’ERO.

Mentrestant l’ERO de RTVV continua enfangant-se en un laberint judicial que podria allargar-se fins el 2014 després que tant el TSJ del País Valencià com l’Audiència Nacional espanyola es declaressin “incompetents” per jutjar el cas i ara haurà de ser el Tribunal Suprem qui decideixi quin jutjat serà l’encarregat d’avaluar la legalitat d’un procés que presenta, a priori, força irregularitats.