És habitual que les empreses de comunicació no informin dels seus propis conflictes laborals, una tradició en el que l’interès empresarial s’imposa a l’informatiu i que no per consolidada deixa de ser menys censurable. Però portar aquesta pràctica al límit conté un al risc de fer el ridícul.

Això és el que li passa a la televisió pública balear aquest matí. Des de primera hora la seva pantalla està en negre –més concretament mostra una imatge estàtica d’un programa del 2006- a causa d’una vaga indefinida a l’àrea tècnica d’emissions de l’ens, externalitzada a l’empresa Videoreport/Bgl. Però qualsevol espectador que vulgui saber els motius d’aquesta supressió del servei hi vagi al web d’Ib3 no trobarà, no sols les raons, sinó ni tan sols una nota informativa explicant que, efectivament és Ib3 la que està fora d’antena i el problema no és del seu televisor. El portal continua detallant tota la programació habitual del dia com si aquesta es pogués veure efectivament. Només la pestanya que permet veure el canal en directe per internet mostra la pantalla normal de qualsevol espectador, però tampoc allí hi ha cap explicació.

El motiu de l’aturada és la possibilitat que s’hi acomiadi un terç de la plantilla –onze persones- i una reducció salarial del 10%, extrems que els treballadors rebutgen. Aquests denuncien que unes altres dues empreses concessionàries ja han patit 30 acomiadaments i que no hi ha motius econòmics que justifiquin l’ERO. Ni l’empresa pública, ni la concessionària han volgut donar la seva versió del conflicte.

L’única programació que s’emetrà a Ib3 amb normalitat mentre duri la vaga seran els informatius després que el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears declarés com a “abusius” els serveis mínims decretats per l’empresa i els reduís als serveis informatius.

Ara queda veure si en aquests informatius s’explicarà el fet i els motius de la supressió de tota la programació matutina. El compte de twitter @IB3Confidencial assegura que el director d’informatius ho hauria prohibit, però aquest extrem no ha pogut ser confirmat.

La deriva sectària que Ib3 ha anat consolidant els darrers temps, amb contínues denuncies de censura comença a preocupar, fins i tot, sectors del governant Partit Popular. Fa tant sols dues setmanes que Diario de Mallorca hi va dedicar un dur editorial titulat “Manipulació dels mitjans públics” en el que s’acusava Javier Fons, director del gabinet del president, de controlar personalment els periodistes i tertulians dels diferents programes de la televisió.

Actualització (22:43): Després de més de dotze hores, finalment IB3 ha informat al seu web entre les cinc i les sis de la tarda de la desconnexió de les seves emissions. Aquesta notícia, però, ni tan sols està inclosa en el resum informatiu que es pot veure al mateix web. En el text explicatiu IB3 es desentén del conflicte laboral i assegura que és una qüestió de l’empresa subcontractada.