Premsa groga, posicionament i mimetisme

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Fa unes setmanes ens trobàvem titulars com: “Les retallades també arriben a Twitter” (El Periódico), “Los mensajes de Twitter, en 118 caracteres” (El País), “Twitter rebaixarà al febrer els 140 caràcters a 118” (Vilaweb), “Twitter escurça a 118 caràcters les piulades que incloguin enllaços o fotografies” (Ara) i “Twitter reduce los caracteres de los ‘tuits’ que incluyan enlaces o fotos” (La Vanguardia), entre molts altres mitjans que van tractar el tema. Llegint aquests titulars, semblava que Twitter reduís a la mínima expressió l’espai per incloure i difondre contingut (ja sigui text, imatges, vídeos, webs,…). El catastrofisme, sumat a un tema que crida molt l’atenció a la Xarxa com és Twitter, devia fer d’aquestes notícies les més visitades. Però, la confusió estava servida. Dit això, també és cert que ens estem fent immunes a les notícies d’aquest estil, que ens criden l’atenció i, al mateix instant, deixen de ser notícia. Tot plegat, un exemple més del què ja s’ha parlat reiteradament sobre el periodisme en temps real, de les presses, del groguisme i de la falta de contrastos. Premsa groga pel catastrofisme que crida l’atenció, posicionament, per temes de SEO i per la viralitat de la “suposada notícia” i mimetisme, perquè tots diuen el mateix. Realment, la no-notícia només feia referència a un petit detall tècnic que escurçava —si es pot dir així— ben poc l’espai per a contingut dels clàssics 140 caràcters de Twitter, i només en els casos que porti incorporats els enllaços. Vegeu aquesta explicació.

Si seguim així, el dia que Twitter faci una parada tècnica d’un parell d’hores per a millores del sistema, proposo que tots a l’uníson titulem: Twitter tanca!.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.