Analítica i posicionament, reptes per al periodisme

En l’última sessió del 10 en Comunicació es van explicar moltes evidències sobre analítica digital aplicada als mitjans de comunicació i el posicionament de continguts periodístics a la xarxa. En cap cas voldria desmerèixer la intervenció del ponent, Mariano Fernández, director de Data & Analytics d’Havas Digital, i professor d’analítica web i màrqueting digital en els postgraus de La Salle.

Condicionants per al negoci. A la sessió del 10 en Comunicació, organitzada per la Fundació Espai Català de Cultura i Comunicació (Escacc), que va tenir lloc a l’Auditori de Facultat de Comunicació Blanquerna, el passat 28 de febrer, Mariano Fernández va posar en evidència el periodisme i el model d’empresa periodística “tradicionals”, encara que no ho expressés així. L’analista web va mostrar els recursos i les tècniques que, aplicades als continguts periodístics, són capaços de treure el màxim partit de la xarxa, així com els condicionants per a un nou model de negoci de la informació.

El periodista pot fer molt més. Els mitjans de comunicació són molt conscients del nou paradigma comunicatiu, i intenten sortejar les caducades rutines de producció mediàtica. S’ha imposat la idea de que, certament, el periodista ha de fer i pot fer molt més pel seu treball periodístic. Malauradament, però, els mitjans de comunicació no acaben de trobar aquest nou model de negoci en l’entorn digital. També és veritat que el context de crisi econòmica actual no ajuda gens. Hem assumit que el periodisme pateix dues crisis, a partir de les quals ningú pot saber quan i com renaixerà: la crisi econòmica en què estem immersos en aquestes latituds; i la revolució digital, la qual està canviant el model de comunicació i, en definitiva, de viure.

Periodisme més enllà dels mitjans. Però, ara, ja no es tracta de salvar els llocs de treball, ni tan sols de defensar la llibertat d’expressió o el dret a la informació. Els canvis que vivim ens han de fer veure que hi ha periodisme més enllà dels mitjans de comunicació, i que la xarxa és on s’expressa i s’organitza l’opinió pública. Tant l’analítica digital aplicada als mitjans de comunicació, com el posicionament de continguts periodístics, són dos elements que estan canviant la manera de fer periodisme i que han de garantir negocis viables a través de la xarxa. També han de servir per reorientar la funció del periodisme de paper, perquè no?

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019