[INTRODUCCIÓ] UNA APOSTA PEL PERIODISME REPOSAT

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Vivim un temps caracteritzat per l’abundància informativa, pel ritme trepidant i per l’actualització constant dels continguts periodístics. Multitud de notícies ens arriben sense esforç, ja sigui per correu electrònic, a les aplicacions dels nostres telèfons intel·ligents i tauletes o mitjançant les omnipresents xarxes socials. Aquesta abundància col·loca el periodisme –i els periodistes– davant d’un nou repte: anar més enllà del titular impactant i aportar continguts de qualitat per a aquell lector que no en tingui prou amb la immediatesa i la superficialitat del tuit.

La resposta que planteja l’Anuari Mèdia.cat a aquest repte és senzilla: tornar als orígens i fonaments del periodisme clàssic. Presentar continguts ben treballats, elaborats amb temps, incorporant dades sistematitzades i fonts de qualitat. De la mateixa manera que en oposició al menjar ràpid o fast food han proliferat iniciatives de slow food, on es valora la qualitat del producte i la seva elaboració, des de l’Anuari proposem practicar l’slow journalism o periodisme reposat. Creiem que aquesta és una opció amb potencial de futur, perquè s’adreça a l’arrel de l’esperit tradicional de l’ofici. Sovint es diu que la clau d’un bon producte periodístic és ser els primers a explicar una notícia. Nosaltres creiem que la clau és ser els primers a explicar-la bé.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Per afrontar aquest repte, el Grup de Periodistes Ramon Barnils i l’observatori crític dels mitjans Mèdia.cat impulsen des de fa tres anys l’Anuari Mèdia.cat. Fidel a la seva filosofia fundacional, en aquesta tercera edició l’Anuari inclou quinze reportatges sobre quinze temàtiques que, durant l’any 2012, no van gaudir d’un espai significatiu en els mitjans de comunicació. És possible, doncs, que en un panorama d’excessos com el que hem descrit existeixin silencis mediàtics? Creiem que sí. Perquè un silenci no és només allò que no s’explica: és també allò que no es contextualitza prou i allò que s’explica de forma esbiaixada o estigmatitzadora, sense recórrer a totes les fonts i a tots els matisos necessaris. I també, és clar, allò que queda fora de l’agenda dels mitjans, de vegades massa captius de dinàmiques empresarials i servituds polítiques.

Un any més, el projecte no hauria estat possible sense l’aportació dels 434 micromecenes que, a través de la plataforma Verkami, han apostat aquest 2013 per l’Anuari Mèdia.cat com una eina útil per posar una mica de llum sobre els silencis mediàtics. Creiem que el petit èxit de l’Anuari demostra que el micromecenatge és una eina amb potencial per tirar endavant iniciatives periodístiques en un moment especialment desolador per a la professió. L’objectiu inicial se situava en els 7.000 euros, que van ser recaptats en una setmana. La suma final, de 9.865 euros, ha permès dotar l’Anuari Mèdia.cat de més solvència i, a més a més, ha permès que ens estrenem en una nova vessant: quatre dels reportatges d’aquest 2013 tenen també una versió audiovisual que es difondrà a través de les xarxes socials amb l’objectiu de donar encara més ressò als temes investigats.

L’Anuari Mèdia.cat tampoc hauria estat possible sense la col·laboració del món acadèmic. Un altre any, el màster La Comunicació dels Conflictes Internacionals Armats i els Socials de la UAB, dirigit pel professor de periodisme de la UAB Xavier Giró, ha estat un puntal indispensable del projecte. Així mateix, el Col·legi de Periodistes de Catalunya ha col·laborat de nou per fer possible la versió impresa. Enguany també han donat suport a l’Anuari la Universitat de Vic, la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat de València. Estudiants del grau de periodisme d’aquests tres centres han elaborat reportatges d’investigació per a l’Anuari, amb uns resultats excel·lents. L’objectiu del Grup Barnils és estrényer encara més els lligams amb les universitats dels Països Catalans i potenciar aquesta mena de vincles de cara a pròximes edicions.

 

Roger Palà
Roger Palà [@rogerpala] és periodista. És cap de redacció de la revista Enderrock,  escriu al blog Al darrera la nevera i col·labora com a articulista a Nació Digital i la Directa. Ha publicat el llibre, Mots incendiaris, en què recull els seus articles més destacats. Membre de la Junta del Grup Barnils i del Consell de Redacció de Mèdia.cat.Junt a Sergi Picazo va coordinar l’Anuari Mèdia.cat del 2012 i enguany ha repetit l’experiència.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019