Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

L’edició digital d’El Periódico va publicar ahir a la seva secció de Gent i TV un vídeo en el que es veu la discussió d’una parella en un balcó mentre, en un ampit de la mateixa façana un altre home en calçotets intenta baixar utilitzant un llençol amb nusos. El diari es feia així ressò d’un vídeo penjat tres dies abans a You Tube i que havia causat furor a la xarxa amb més d’un milió de visualitzacions

Amb una simple mirada al vídeo és fàcil dubtar de la seva autenticitat –i de fet molts comentaris al mateix vídeo original ho fan-: La teatralitat de tot plegat, una corda feta amb llençols que apareix de sobte, la ràpida intervenció dels bombers… però res de tot això sembla afectar la credulitat d’El Periódico que comença el text que acompanya el vídeo –que atribueix a un genèric “You Tube”- amb un “¿Quantes vegades hem sentit allò de ‘no és el que sembla’? Aquesta vegada sí que ho és”. I més tard, descriu l’escena com un “capítol de telenovel·la”.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

El problema, pel rotatiu –i per a Intereconomía, que també publica la notícia-, és que no és el que sembla, o sí, i el vídeo és en realitat un viral publicitari d’un programa de televisió brasiler. Ahir mateix va publicar el making off del vídeo amb la publicitat inclosa. La pitjor part és que aquest “aclariment” molt probablement abans que El Periódico pengés la seva “notícia”. De fet, només deu minuts més tard, l’ABC publicava la notícia completa explicant, ara sí, que era una falsificació.

Actualització: Una lectora ens informa que La Vanguardia també va informar d’aquest reclam publicitari com si es tractés d’uns fets noticiables. Que a més, 24 hores després es mantenia com la segona notícia més llegida en l’edició digital.

Actualització 2 (22/5/13): El Periódico va eliminar la notícia del seu portal i la va substituir per una altra en la que expliquen la història real del vídeo. Ara ja no és possible accedir al text original, encara que sí que s’hi manté la URL amb el primer titular.