El 3 de maig, Última Hora publicava que “el Govern assegura que el senegalès que va morir de tuberculosis no va seguir el tractament”. Un titular que feia referència a la denúncia de MÉS que vinculava la mort d’Alpha Pam a les retallades en salut i a la retirada de la targeta sanitària als immigrants irregulars. Tres setmanes després el cas ha servit per destapar el cobrament sistemàtic a immigrants als hospitals públics de forma indeguda, ha acabat amb la destitució del gerent de l’Hospital d’Inca –on va iniciar-se el cas,- i noves denúncies, tant a jutjats com a les seus parlamentàries de Palma i Madrid.

Durant aquest temps els diferents diaris de Palma han seguit la història, ampliant la seva repercussió al cas concret d’Alpha Pam, donant-li una rellevància considerable i aconseguint desfer els diferents intents de la conselleria per “tancar l’afer”. El moment àlgid va ser el 23 de maig, quan tant Última Hora com Diario de Mallorca i el recent estrenat Ara Balears obrien en portada amb la destitució del gerent de l’hospital i destacant que així es tractava d’eludir responsabilitats polítiques. Gràcies a aquest seguiment s’ha pogut saber que el “Cas Alpha Pam és just la punta d’un gran iceberg”, que fins a “20.000 persones s’han quedat sense cobertura sanitària” a les Balears, que “l’Ib-Salut va tractar de cobrar 1.800 euros a una immigrant ingressada a Can Misses” i s’ha explicat la relació dels fets amb la reforma sanitària.

Però aquesta feina i informativa ha tingut poc ressò a la resta del país i això que el context en el que va produir-se la mort de Pam no és exclusiu de les Illes, sinó que és compartit arreu de l’Estat espanyol. Entre la premsa barcelonina, només l’Ara –associat al Diari de Balears primer i a l’Ara Balears actualment- ha donat un mínim seguiment a la història, amb set peces relacionades segons el seu propi cercador. El Periódico i La Vanguardia un i dos articles respectivament cadascú –encara que el diari de Godó emmascari aquest poc interès per la publicació sistemàtica de tots els teletips d’Europa Press, només disponibles en l’edició digital de les Balears- coincidint bàsicament amb els moments de màxima tensió política com les declaracions de la ministra espanyola de Salut, Ana Mato, o la destitució del gerent hospitalari. A El Punt Avui no s’hi troba cap referència al seu cercador.

A València, Levante, del mateix grup editorial que Diario de Mallorca, no n’ha publicat res, mentre que Las Provincias, almenys, n’ha publicat fins a quatre referències, tres d’elles en realitat peces d’un mateix article del 22 de maig, coincidint amb la destitució. El cas valencià és especialment greu tenint en compte que també a aquesta ciutat hi ha hagut una denúncia per la mort d’una immigrant per manca d’atenció mèdica al sistema públic. En aquest cas, la premsa local a penes va fer-ne seguiment i tampoc va destacar les denúncies i –a pesar de les protestes de la comunitat migrant, ONG i col·lectius de defensa de la sanitat pública- ha estat ja pràcticament oblidat.

Pot tornar-se a repetir la paradigmàtica situació del cas Urdangarín, que va ser “descobert” pels diaris madrilenys després de mesos d’investigació a la premsa balear ignorada fora de les Illes.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019