La junta d’accionistes de Bankia celebrada ahir al Palau de Congressos de València no va ser precisament rutinària. A les portes protestaven centenars de persones convocades pels sindicats dels treballadors de l’entitat, afectats per les hipoteques i “preferentistes”, que van arribar a les picabaralles i les empentes amb els guardes de seguretat del recinte.

Però la notícia principal transcorria dins de la sala, on centenars d’accionistes “forçosos” –aquells que tenien participacions preferents que avui han estat convertides en títols de Bankia de forma automàtica i a un valor molt més baix que els diners iniciats ingressats- van convertir l’assemblea de sis hores en una protesta contínua.

Durant més de quatre hores, una vuitantena d’aquests accionistes van prendre la paraula per relatar les seves pròpies històries d’estafa i reclamar que se’ls tornessin els estalvis de tota la vida. Una persona fins i tot va arribar a despullar-se per mostrar gràficament com l’havia deixat el banc. Un banc, per cert, que ha rebut fins a 22.000 milions d’euros públics per salvar-se.

Fins a 144.903 persones –segons xifres de la pròpia direcció de Bankia- han sol·licitat l’arbitratge a la Junta Nacional espanyola de Consum per tal de recuperar els seus estalvis originals.

A pesar del drama de les situacions humanes i de la quantitat de gent afectada, només Levante i El Punt Avui han considerat que aquesta notícia mereixia estar en portada. Las Provincias, a pesar de centrar la notícia en les protestes, relega aquesta a les pàgines d’economia i, en l’edició digital es troba situada, per exemple, per sota dels programes televisius Gran Hermano o MasterChef. Canal 9, en canvi, sí va destacar en portada els fets i va dedicar-ne 2:20 minuts de la segona edició del seu informatiu.

Tampoc als diaris de Barcelona ho tracten massa millor i cap –excepte El Punt Avui– va enviar-ne periodistes propis, tot i que Mataró, amb milers d’antics estalviadors de Caixa Laietana afectats, sigui coneguda com la “capital mundial de les preferents”. Però segurament és La Vanguardia qui en fa la cobertura més esbiaixada, sense ni tan sols esmentar les protestes –que queden relegades a un vídeo– en les dues notícies publicades, totes d’agència. Una d’aquestes s’arriba a titular “Bankia obtindrà 850 milions d’euros de benefici el 2015”, oblidant recordar que aquesta és una previsió de la pròpia direcció i fixar-se si s’han complert o no altres previsions similars en el passat.

El tractament de la notícia no va millorar a la premsa de Madrid –a pesar que el gruix de Bankia prové de l’antiga Caja Madrid- i cap diari de la capital espanyola ho destaca en portada. Les declaracions de Duran o les subvencions d’Artur Mas a CCOO i UGT passen per davant.