Que el Concert per la Llibertat que va omplir el Camp Nou dissabte a la nit és una notícia política de primera magnitud és inqüestionable. Més enllà dels comentaris musicals, l’acte organitzat per Òmnuim Cultural i l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) era una acció reivindicativa que va reunir vora 90.000 persones –xifra acreditable, a diferència de les manifestacions, per l’aforament de l’estadi- que a més havien de pagar una entrada per fer-ho. No és un esdeveniment que succeeixi cada setmana a l’Estat espanyol.

Tot i així, la importància i cobertura que li van donar les principals televisions que es poden sintonitzar a Catalunya va ser molt diferent. Deixant de banda el tractament dels dies previs i posteriors, Mèdia.cat ha analitzat el temps dedicat a informar del concert durant els butlletins de notícies del dissabte al vespre, just quan l’acte començava i s’estava desenvolupant i més injustificable es feia eludir-ne la informació en directe.

El tractament va ser molt desigual, però TV3 li va dedicar 11 minuts –a banda que va obrir el Telenotícies amb aquest fet- mentre la resta de canals estudiats –8TV, TVE1, Antena 3, Tele5, Cuatro, La Sexta, Ib3 i Canal 9- van sumar-ne 10. És natural que la televisió catalana li dediqués més espai per una qüestió de proximitat territorial, encara que això no disculpa 8TV, que li va dedicar 3 minuts i mig, una tercera part que la seva competidora pública.

A pesar de la presència de músics valencians i balears al festival i de les múltiples referències als Països Catalans, ni Canal 9 ni Ib3 van fer-ne cap menció.

Entre les cadenes espanyoles, qui més rellevància va donar a l’esdeveniment va ser TVE, que ho va situar com a segona notícia i li va destinar dos minuts, encara que la meitat dels quals els va dedicar a les reaccions polítiques prèvies amb aquest ordre: una intervenció de la Generalitat i dues respostes del PSC i PP –tercer i quart partit al Parlament respectivament– totes dues crítiques amb la celebració. Els organitzadors no van poder dir la seva versió, una tònica que es repetirà a la resta d’informatius, a alguns dels quals ni tan sols es nombrarà les entitats responsables pel seu nom, deixant entendre que era el Govern –per repetició del suport rebut d’aquest- qui organitzava l’acte.

Antena 3 li dedica el mateix temps que la cadena pública però el to és molt més agressiu. De fet, el presentador inicia la notícia amb la frase “No és la primera vegada que el sobiranisme utilitza el Barça en les seves reivindicacions. Això està passant ara mateix”. A més rebaixa la xifra dels assistents a 80.000 sense que quedi molt clar com ha obtingut un càlcul diferent a l’organització, que és qui ha venut les entrades.

Cuatro, a pesar que li dedica una mica menys de temps –un minut i mig- el to és molt més amable i destaca l’ambient festiu general. A més, és l’única televisió de Madrid que dóna veu als participants del concert i escolta les seves raons. Tele5 redueix més encara aquest temps a un sol minut, encara que és la segona notícia de l’informatiu.

Finalment La Sexta no va informar del concert i va destacar, en canvi, la celebració de San Bartolo, patró dels bars, el tancament d’un hotel a Madrid, un còmic editat per un “econohumorista” estatunidenc o que la millor platja del món es troba a Galícia.

Dades d’audiència contra les crítiques

Les dades d’audiència, per la seva banda, donen la raó als editors de TV3 davant els que van criticar que s’emetés el concert en directe. Un 32% de la gent que va estar mirant la televisió durant les cinc hores que va durar el concert van estar seguint-lo i va arribar-se a un pic màxim de 832.000 espectadors.

Les reivindicacions dels treballadors de TV3 i Catalunya Ràdio contra l’ERO i en defensa d’uns mitjans públics de qualitat també van ser presents entre les reivindicacions de l’acte. Tant entre el públic –amb diverses pancartes- com entre els artistes participants, en forma de samarretes o altres suports amb els lemes “Jo estimo TV3” i “Sense mitjans públics no hi ha democràcia”.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#EncomanemPeriodisme, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2018