Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

La cobertura de l’escàndol generat per la negativa de diferents països europeus a deixar sobrevolar el seu espai aeri per part de l’avió presidencial bolivià està canviant ràpidament i moltes edicions digitals estan modificant les seves primeres versions. Mèdia.cat s’ha centrat, aquesta vegada, en la primera versió d’urgència que han ofert alguns dels principals diaris per tal de documentar com, en alguns dels casos, s’abusa de la tecnologia digital per canviar les versions fins a extrems difícilment justificables deontològicament.

Entre els estats que van negar el pas al president andí Evo Morales –amb l’argument que sospitaven que hi viatjava Edward Snowden, l’informàtic estatunidenc que va filtrar l’espionatge massiu del seu Govern- hi ha el francès, el portuguès, l’italià i l’espanyol. Naturalment la posició del propi executiu hauria de centrar la notícia del mitjà, però en aquest cas passa just el contrari.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

La majoria de diaris analitzats s’han limitat –a primera hora- a seguir el fil argumental presentat per l’agència EFE, en que limitava la prohibició de sobrevolar l’espai aeri a França i Portugal. Aquest és el cas dels titulars de 324.cat, Ara (qui ja ha canviat el titular) o 20 Minutos. Altres diaris com La Vanguardia o El Periódico ho rebaixen a un genèric “països europeus” i releguen la participació espanyol en l’incident a que s’està “pendent que Espanya faci oficial el seu permís per sobrevolar el seu espai aeri”, com podia llegir-se a la capçalera del Grup Z.

El teletip d’EFE, però, anava més enllà de diluir la negativa espanyola a deixar passar l’avió presidencial europea, sinó fins i tot destacava un suposat permís estatal per a omplir els dipòsits a les Illes Canàries que no va arribar a concretar-se. Això no va impedir a El Mundo incloure en un subtítol que Bolívia havia agraït la col·laboració espanyola “per permetre fer escala a les Canàries”. Una frase que després ha estat modificada per la més genèrica: “Morales podria fer escala a les Canàries”.

Primera versió a El País, ja esborrada

Les crítiques contundents de diferents governs llatinoamericans a l’actuació de l’executiu de Madrid –ha estat el darrer govern europeu a autoritzar el vol– han estat relegades i El País fins i tot sembla donar a aquest govern la clau de la solució en titular que “Espanya posa punt i final a la crisi diplomàtica en permetre el pas de l’avió de Morales”. Aquest mateix diari, a més, ha estat el que ha anat més lluny en els seus titulars primerencs. A les 9 del matí (ja desaparegut) ha obert assegurant que “Morales acusa a diversos països de la UE de desviar el seu vol per si Snowden hi anava”, com si aquesta fos només una versió de la història i realment l’avió no hagués estat desviat o no ho hagués estat per aquest motiu. També Reuters ha presentat la història d’una forma excessivament forçada en assegurar que “El cas Snowden obliga a desviar l’avió d’Evo Morales a Europa”.

Fa només dos dies, per cert, El Periódico assegurava a la seva portada que “l’espionatge dels EUA havia desencadenat la ira europea