Les revelacions que El Mundo està publicant al voltant del presumpte finançament il·legal del PP i el repartiment de sobresous estan posant en escac el Govern espanyol. Bárcenas ha decidit “tirar de la manta” –encara que per ara només parcialment, tal i com assegura ell mateix. I el director d’El Mundo periodifica les informacions rebudes amb intel·ligència amb l’objectiu, se suposa, de vendre més diaris i fer més mal polític, ja que permet burxar més en les contradiccions de la versió oficial del PP, que es veu desemmascarada una i altra vegada.

Però hi podria haver un altre motiu darrere aquesta aplicació amb dosis de la informació aportada per Bárcenas? L’ex-tresorer va entrar a presó el 28 de juny i El Mundo no va publicar la seva ja famosa conversa-portada fins el 7 de juliol, deu dies més tard, tot i que aquesta s’havia produït quasi un mes abans, mentre Bárcenas encara era lliure.

Deixant de banda l’acord obvi amb la font, en la línia que la informació només es publicaria en cas d’entrada a presó –un tipus de pacte que voreja l’ètica periodística-, podria haver-hi alguna cosa més? Suposant que el diari vol reservar les informacions per als diumenges, El Mundo no va publicar l’entrevista el 30 de juny, quan el tema està molt més recent. És difícil de creure que no tenen l’edició enllestida. Pot pensar-se, sobretot veient la portada d’aquell diumenge, que s’espera a tenir algunes reaccions del PP que facin més doloroses les futures revelacions.

El 3 de juliol, però, just a meitat de la setmana entre l’empresonament i la publicació de la primera andanada, El Confidencial publicava que el Govern espanyol renunciava a un pla de rescat a la premsa. Tot i que  és probable que el pla ja estigués bloquejat setmanes abans, és possible que les negociacions es mantinguessin vives fins el 3 de juliol quan es tancaria la porta definitivament al finançament públic dels deutes mediàtics? El 7 de juliol, dia de la publicació de la famosa conversa el mateix digital assegurava que el PP estava disposat a “obrir la mà” amb els mitjans de cara a les eleccions europees via un increment de la publicitat institucional. Just tot el contrari que quatre dies abans.

Les noves revelacions d’El Mundo ahir i avui semblarien demostrar que la negociació –si n’hi ha hagut- no ha arribat a bon port. Tampoc va arribar-hi l’acord entre el PP i Bárcenas i el segon ha acabat a la presó. Pot ser que dins el PP –tal com assegurava ahir El País– estiguin convençuts que l’ex-tresorer no té cap informació que pugui fer mal realment?