L’anunci de l’alcalde de Gandia, Arturo Torró, de retirar –oficialment reubicar- l’escultura “25 d’Abril” de l’entrada de la ciutat ha obert una agra polèmica més enllà i tot de la comarca de La Safor.

Per començar la peça és obra d’Antoni Miró, un dels pintors i escultors valencians més reconeguts actualment i l’any passat va ser recollida per l’IVAM en una retrospectiva dedicada a l’artista. La seva mida monumental –mesura 25 metres i pesa 20 tones- i el seu fort simbolisme polític i identitari –va instal·lar-se el 2007 per commemorar el 300 aniversari de la Batalla d’Almansa en la que els valencians van perdre els seus furs- també pesen, però el principal responsable d’atiar el foc ha estat el mateix alcalde, que ha emprat com a argument per canviar la ubicació de l’estàtua que “els madrilenys no l’entenen”.

Levante ha dedicat almenys dos articles a la història –la notícia de l’anunci i un altre, l’endemà centrada en la reacció de l’artista– i El País ha publicat també un ampli reportatge contextualitzant-lo amb la retirada d’una altra escultura el 2011, encara que en un principi es tractava també d’una reubicació.

En canvi, Las Provincias ha optat per passar de puntetes sobre el tema i li ha dedicat un breu d’exactament quatre línies amb un titular –”El Govern retira l’escultura del 25 d’Abril”- com a mínim confús. L’article reprodueix dos dels arguments de Torró per retirar l’obra –però cap és el dels madrilenys- i en canvi no menciona la posició de Miró.

Per comparar aquest tractament amb el d’altres temes menys polèmics a ciutats d’importància similar a Gandia, el diari dedica nou paràgrafs a una prèvia sobre la celebració del Dia de les Muntanyes a Dènia, quatre paràgrafs a una disputa interna de la secció local d’Esquerra Unida de Tavernes de la Valldigna –que té un sol regidor al municipi- o dos paràgrafs al fet que la piscina d’Almoines aculli un màster d’aquagym.

No és la primera vegada que el diari de Vocento passa per alt algunes polèmiques que poden perjudicar la imatge del Partit Popular. Un exemple és la recent proposta de canviar la definició de valencià al diccionari de la RAE tot assegurant que aquest té un origen en l’iber, que el diari va esquivar durant dies mentre obria portades a altres mitjans.

En aquesta ocasió, diaris de Madrid amb forta implantació al País Valencià com ABC o El Mundo tampoc s’han fet ressò de la polèmica de Gandia, tot i la menció expressa als madrilenys.

Dels diaris barcelonins, només El Punt Avui n’ha inclòs una breu referència.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019