2,9 milions per al ‘Conde’

El mes d’agost és un bon moment per mirar amb deteniment el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). El DOGC no és precisament una lectura apassionant per endur-se a la platja o a la muntanya, però de tant en tant hi podem trobar algunes perles. Per exemple les que publicava el diari del passat 16 d’agost, i que va descobrir-nos l’atent periodista Víctor Saura a Twitter. El DOGC d’aquell dia donava notícia de la formalització de diversos contractes per encàrrec del departament de Presidència durant el primer semestre de 2013. El més important se l’enduia una gran central de mitjans catalana: Focus Mèdia. Les centrals de mitjans s’encarreguen de comprar espais publicitaris a mitjans de comunicació per encàrrec de grans marques (i també d’institucions públiques) amb l’objectiu de racionalitzar costos. Doncs bé, en aquest cas el contracte era en concepte d’“inserció de càpsules i microespais divulgatius de contingut informatiu d’interès general per a la ciutadania a 8TV, RAC1 i RAC105”, tots ells mitjans del Grup Godó. Import total: 2.899.974,94 euros.

A més del grup editor de La Vanguàrdia, hi ha altres empreses de comunicació que aquest mes d’agost han tingut una bona alegria fullejant el DOGC del 16 d’agost. Una d’elles és el Grup Zeta, agraciat amb dos contractes –també a través de Focus Mèdia– en concepte d’“inserció de monogràfics sobre temes i actuacions d’interès general al diari El Periódico i als seus suplements temàtics” i “inserció de seccions sobre les comarques catalanes al diari El Periódico de Catalunya en la seva edició paper i online”. Import total: 1.599.476,16 euros. El mateix DOGC publica altres resolucions sobre insercions publicitàries per imports menors i sense especificar-ne els destinataris finals. Per exemple, Focus Mèdia rep l’encàrrec de gestionar la “inserció als mitjans de comunicació d’una campanya sobre la prevenció dels incendis forestals”, per un total de 1.500.400 euros. A una altra agència de mitjans, Media Planing, se n’hi adjudiquen tres. El primer en concepte d’“inserció d’un anunci a la premsa sobre els actes que organitzarà la Generalitat de Catalunya per a la celebració de la Diada Nacional de Catalunya” (107.964,85 euros), el segon per la “inserció d’un anunci a la premsa dels actes de la Diada de Sant Jordi 2013” (la mateixa quantitat, 107.964,85 euros) i el tercer sota un genèric epígraf de “insercions d’anuncis de publicitat institucional a la premsa escrita” (1.306.800 euros).

Només amb aquests contractes, el Grup Godó s’ha endut en publicitat el doble que el Grup Zeta, un import similar als 3.020.000 euros destinats a campanyes genèriques que, a més d’altres diaris, revistes, ràdios o digitals, probablement també acabaran beneficiant els mitjans del ‘Conde’. A tot plegat caldria sumar-hi les subvencions directes i les nombroses subscripcions de diferents organismes del Govern a La Vanguàrdia (recordem que la impremta del Grup Godó, Cre-A, és la 43a empresa més subvencionada de tot l’Estat espanyol). I que això passa –no ho oblidem– en un moment en què l’austeritat és una regla d’or, les retallades en sanitat o educació estan a l’ordre del dia i TV3 i Catalunya Ràdio, mitjans públics de la Generalitat, veuen disminuir la seva aportació pública de forma constant.

Les subvencions als mitjans i la publicitat institucional són una pràctica habitual de tots els Governs. I en el cas de l’espai català de comunicació, aquesta mena d’ajuts han estat històricament importants per a projectes petits o mitjans amb dificultats per obrir-se pas en el mercat. Tanmateix, per evitar caure en dinàmiques perverses, seria desitjable una política més racional i transparent en aquest àmbit. El Govern podria començar per moderar la publicitat, subscripcions i subvencions als grans grups. I, de la mateixa manera que s’han auditat altres àmbits de l’administració o la pròpia CCMA, no estaria de més una auditoria pública sobre la publicitat institucional i les subvencions concedides durant l’última dècada, per detectar-ne els excessos i corregir els errors. Ja que el procés sobiranista hauria d’anar lligat a polítiques de regeneració democràtica, siguem conscient que un nou país hauria de voler dir també un nou model de mitjans, més plural, lliure i democràtic.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.