Qualsevol notícia –per molt irrellevant o falsa que sigui- que pugui incloure la paraula “sexe” al titular és candidata a esdevenir viral i proporcionar a la premsa digital un bon nombre d’entrades –o “clicks” en l’argot del sector- que millorin les dades d’audiència. No és una pràctica nova –encara que sí en augment- i no és exclusiva només de petits digitals necessitats de visibilitat, sinó també una pràctica habitual en les edicions en línia de grans mitjans tradicionals.

L’estrella de la setmana és una “escola de sexe oral” que segons han publicat diversos mitjans, funcionaria a Moscou i “per 100 euros ensenya les tècniques més valorades a l’hora de practicar fel·lacions”. Al nostre país, la “notícia” va ser “descoberta” –fins on ha pogut rastrejar Mèdia.cat- pel digital Mallorca Diario, que va limitar-se a publicar unes poques línies força genèriques i una fotografia explícita sota el suggeridor titular “Curs per a millorar la tècnica del sexe oral” –sense indicar que aquest curs era a milers de quilòmetres de distància.

L’endemà va saltar al diari gratuït Qué!, que tractava de fer més noticiable el fet tot assegurant que l’escola acabava d’obrir i va citar com a font un vídeo penjat a You Tube que no té, a priori, res a veure amb la història. Amb aquest mateix enfocament se’n van fer ressò altres mitjans com Nació Digital o Las Provincias –juntament amb la majoria de diaris del conservador Grupo Vocento, ABC inclòs- i molts mitjans llatinoamericans, limitant-se també a escriure 3 o 4 línies sota un titular que inclou sempre l’expressió ganxo “sexe oral”.

El problema d’aquesta presumpta noticiablitat és que totes les fotografies publicades estan extretes d’una entrada del blog Red Hot Russia de fa més d’un any i que inclou la mateixa informació que a les notícies publicades aquí sense explicitar el temps que porta oberta l’escola. Fins ara, era fàcil pensar que es tractés d’un fet normal a Rússia –on fa deu anys ja es publicaven notícies sobre acadèmies dedicades a “l’art del sexe”- totalment tret de context, o fins i tot d’una notícia falsa.

Però El Mundo ha decidit investigar-ho i publica avui mateix un extens reportatge del seu corresponsal moscovita que ha visitat la seu de Seks.rf, que és com es diu la citada escola. L’article explica que ja fa més d’un any i mig que funciona i que ofereix una dotzena d’assignatures relacionades amb diferents pràctiques sexuals i que, segons la directora, “poques coses ‘asseguren’ més una parella que una vida sexual plena compartida”.

L’intent de “dignificar” una peça que a priori no seria més que una notícia irrellevant i morbosa –i que és la més llegida del dia a El Mundo digital- fracassa, però, en el moment que l’editor decideix titular que una “Escola de sexe oral busca seu a Espanya”, afirmació només recolzada molt lateralment pel text interior.