Ahir moria al barri del Raval de Barcelona un home de 50 anys just en el moment que era detingut pels Mossos d’Esquadra. La cobertura d’aquest tipus de fets és un dels grans tabús periodístics. Els mitjans, en general, no li donen excessiva importància a pesar de la gravetat que representa que algú mori precisament a mans dels qui estan encarregats de protegir-lo –el tema va ser considerat com un dels més silenciats del 2012 per l’Anuari Mèdia.cat– i quan el tracten s’acostuma a copiar acríticament les notes de premsa policials.

Aquest cop, però, alguns mitjans s’han diferenciat clarament d’aquesta tendència i han publicat la versió de testimonis independents, fins i tot de forma destacada, al costat de la versió policial.

La novetat ha estat possible gràcies a la feina de l’Agència Catalana de Notícies (ACN), qui s’ha preocupat de localitzar testimonis entre els veïns que van observar els fets i publicar-los –fins i tot en obert- al seu web. El resultat és una descripció esfereïdora de l’actuació dels Mossos d’Esquadra per algú que, en principi, no és part interessada en el conflicte.

El resultat de la tasca de l’ACN contrasta vivament amb el breu teletip emès per Europa Press, basat únicament en la versió policial, titulat “Mor un home al ser reduït pels Mossos en una baralla a Barcelona”. Un enfocament que dóna entendre que la detenció mortal va succeir en plena baralla, un fet no sols desmentit clarament pels testimonis presencials sinó que tampoc és explicitat en la versió policial.

A partir d’aquestes dues fonts, els diaris de Barcelona es poden dividir en dos grups. Els que han optat per publicar la versió complerta de l’ACN –Ara i El Punt Avui– i qui s’han acontentat en reproduir el teletip d’EP –El Periódico i El País, encara que aquest segon cita de passada els testimonis veïnals.

La mala notícia és que entre els mitjans digitals –normalment més proclius a buscar fonts alternatives- ha predominat aquesta tercera opció. Entre els que tenen més audiència a Catalunya, ni Vilaweb, ni Nació Digital n’han publicat res. El 324.cat inclou una versió molt resumida del teletip d’ACN. Més extensa és la notícia -també en aquesta línia- de Catalunya plural, l’edició catalana de ElDiario.es.

Actualització/correcció: En una primera versió de l’article s’assegurava que La Vanguardia no havia publicat la notícia. Un lector ens ha avisat que sí que ho ha fet -el cercador intern no l’enllaça- i a més per duplicat, sempre en l’edició digital. A la secció de Successos es publica el teletip d’Europa Press, mentre que a la més amagada edició local de Barcelonès Nord es fa el mateix amb el d’ACN.