Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

El Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) va fer públic ahir un sondeig reduït –800 entrevistes contra les 2.000 habituals- sobre les preferències polítiques dels catalans coincidint amb el debat de política general celebrat uns dies abans al Parlament.

L’enquesta no només no donava assignació d’escons, sinó que ni tan sols incloïa una estimació de vot, limitant-se a fer pública la intenció directa de vot. Aquesta dada representa les respostes directes dels enquestats a la pregunta sobre qui votarien en cas que demà es fessin eleccions i l’empresa Metroscopia –que realitza sondeigs per El País– la descriu com “la veu del carrer”. Però aquestes respostes espontànies s’han de matisar després –el que en l’argot es coneix com a “cuina”- intentant fer aflorar el vot ocult, l’abstenció real o tractant de deduir l’acció final dels indecisos –que suposen un 17,8% dels enquestats- per tal de deduir la intenció real de vot.

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019

Aquesta tasca dels sociòlegs és la que permet afinar les enquestes i per això no és estrany que hi hagi grans diferències entre la intenció directa de vot i la seva estimació final –i això sense parlar de l’assignació d’escons, que al final és el que realment compta-. Sense anar més lluny, una enquesta de Metroscopia per a l’Estat espanyol d’aquest mateix mes col·locava a Esquerra Unida a només una dècima per sota del PSOE en intenció directa de vot. Una xifra que s’incrementa fins a 17,5 un cop s’elaboren els resultats utilitzant altres variables.

Avui mateix, el sociòleg Jordi Muñoz recorda, des de les pàgines de l’Ara, com la intenció directa de vot tendeix a infrarepresentar l’abstenció i –a Catalunya- el PP i sobrerepresentar CiU i ERC.

Potser per això, aquest diari ha estat un dels més precisos a l’hora de titular la notícia de l’enquesta: “ERC es manté per davant de CiU en intenció directa de vot”. No és el cas d’altres mitjans que han avançat que “ERC guanyaria les eleccions a CiU per tres punts de diferència” o que “ERC superaria CiU a les eleccions, segons el CEO”, tal com han fet, per exemple, El Periódico i Vilaweb respectivament. Una urgència en publicar aquest tipus de titulars que es podria explicar per la publicació recent d’altres enquestes que sí anaven en aquesta línia, però que en cap cas és el que ve a dir l’estudi del CEO.

Molt més interessants –i també precises informativament- són les infografies que aquests mateixos diaris (Vilaweb i El Periódico) han publicat sobre els transvasaments de vots entre partits.