Fa just una setmana Mèdia.cat comparava la cobertura que va tenir la concentració unionista del 12 d’octubre a Barcelona amb la presentació l’endemà del Procés Constituent per tal de mostrar com aquesta segona havia estat menystinguda –o la primera sobrerepresentada, segons els miri. Així es pretenia analitzar so les queixes de diferents actors polítics i mediàtics del presumpte silenciament de l’acte convocat per la plataforma Som Catalunya Somos España tenia sentit.

Aquest cap de setmana hi ha hagut un altre fet que demostra com la convocatòria de 12 d’octubre va rebre una cobertura magnífica tenint en compte el tractament habitual que reben les mobilitzacions al carrer.

Dissabte 19 va recórrer el centre de Barcelona una manifestació convocada per diferents entitats de l’esquerra independentista amb el lema “Independència per canviar-ho tot”. Informativament, aquest acte és molt més similar al de la plaça Catalunya que la presentació del Procés Constituent. Ambdues mobilitzacions –unionista i independentista- es realitzaven en un format similar, tenien el recolzament de formacions parlamentàries –PP i C’s en el primer cas i la CUP en el segon- i s’emmarquen dins el mateix procés polític que monopolitza l’agenda mediàtica des de fa mesos. Només l’assistència –la marxa sobiranista va ser inferior que l’espanyolista- va ser una de les mínimes diferències. Segons la Directa, l’únic mitjà que va fer recompte propi els dos actes, unes 20.000 persones van omplir plaça Catalunya per unes 6.000 que van fer el mateix al tram de Via Laietana entre l’avinguda de la Catedral i Jaume I.

A pesar d’aquestes similituds, la concentració de la plaça Catalunya va obrir l’endemà totes les portades impreses a Barcelona i tots els diaris hi van enviar un mínim d’un redactor que va realitzar diferents peces i reportatges. I això sense comptar la cobertura prèvia, que no recollim per manca de mitjans.

La manifestació de dissabte, en canvi, no ha estat destacada a cap portada i només l’Ara i El Punt Avui hi van enviar un redactor a cobrir-la –i tot i això, aquest segon va limitar-se a publicar un article molt breu.- La Vanguardia s’ha limitat a publicar un teletip d’Europa Press titulat “Unes 2.000 persones es manifesten a Barcelona per la ‘Independència per canviar-ho tot‘”, assumint així com a pròpia una xifra que a l’interior del text reconeix que és la de la Guàrdia Urbana –ni el diari ni l’agència ofereixen una xifra pròpia-. La capçalera del Grup Godó, en canvi, va parlar de “desenes de milers” a la seva portada de l’endemà de la Hispanitat, acostant-se més a les tesis dels organitzadors.

Però encara més extrem és el cas d’El Periódico, que no ha publicat la notícia de la marxa, mentre el 13 d’octubre va obrir la portada amb un críptic “el 12-O se supera” –al subtítol consideraven l’augment de la participació a “una atribució dels convocants”-.

Pel que fa a TV3 –acusada repetidament de fer propaganda independentista- va destacar la concentració unionista com a primera notícia del Telenotícies Migdia i li va dedicar cinc minuts i quinze segons. El Telenotícies Vespre de dissabte va destinar 50 segons a la marxa independentista, que va ser relegada a quarta notícia i no va entrar al sumari.