Per què torna a fer vaga TV3?

Fa només un parell de mesos mal comptats que es va resoldre l’ERO de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals -amb l’acomiadament d’unes 250 persones- i ja hi tornem a ser. Els treballadors de Televisió de Catalunya han aprovat en referèndum un pla de mobilitzacions que anuncia a la ciutadania l’existència d’un nou conflicte als mitjans de comunicació públics catalans.

I per què fan vaga un altre cop? Una nova rebaixa de sou de la plantilla? Un altre pla d’acomiadaments? No. Aquest cop és encara més complex i maquiavèl·lic: El president de la CCMA, Brauli Duart, i el director de TVC, Eugeni Sallent, planegen l’externalització del Departament  Comercial de Televisió de Catalunya i que un grup de comunicació privat –tot apunta que seria el Grupo Godó- el controli.

I això què significa? Quina feina fa aquest departament? El Departament Comercial és l’encarregat de captar la segona font d’ingressos de TVC, la publicitat. Si aquest departament, ara públic, cau en mans d’un grup privat de comunicació, com és el Grupo Godó, una de les dues cames amb que se sustenten els pressupostos de la televisió pública catalana perillaria i, amb ella, tot el model d’èxit de TV3. Privatitzar el Departament Comercial de TVC significa lliurar a la competència la pròpia cartera de clients anunciants i, per tant, la clau per a que un negoci privat se n’aprofiti en benefici propi i no en benefici de la societat catalana.

Però això no és tot. Per a dur a terme la tasca de vendre espais publicitaris als anunciants, el Departament Comercial ha de conèixer perfectament la programació i la seva ubicació a la graella, tant l’actual com la futura. És a dir, cal que conegui l’estratègia de continguts de TVC. Si es privatitza aquest Departament, tota aquesta informació passaria a mans de la competència. Increïble, no? Doncs és ben cert.

Podríeu pensar que mantenir el Departament Comercial és massa car i per això TVC vol vendre’l. Jo us respondria que el cost en comissions per anunci contractat que pagarà TVC a l’empresa privada que el compri resultarà més car que mantenir el Departament. Podríeu pensar que els treballadors del Departament no fan bé la seva feina i per això la CCMA se’ls vol treure del damunt. Jo us respondria que el nivell d’anunciants que ha tingut i té TVC és més que satisfactori i que seran les mateixes persones les que continuaran fent la feina, però amb comandament i objectius privats.

Quan la lògica empresarial en l’àmbit públic no funciona per explicar un fet, cal recórrer a la política per entendre’l. La privatització del Departament Comercial va passar pel Parlament fa pocs dies. ERC va presentar una moció per aturar l’externalització d’aquest departament estratègic de TVC, però només va rebre el suport de les CUP i ICV. CiU va girar l’esquena als que fins ara han garantit l’estabilitat del Govern i es va aliar amb PSC i PP per votar-hi en contra. Amb aquesta votació, la pinça socioppvergent avalava el disbarat empresarial  de la direcció de TVC, una direcció deslegitimada, fruit del pacte CiU-PP de l’anterior legislatura, que ha aconseguit que la plantilla votés en referèndum per la seva destitució amb el 96,5% dels vots a favor i que sembla que no té altre objectiu que desmantellar la televisió pública catalana per pagar favors polítics a empreses privades afins.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.