Un mantra habitual de tertúlies, columnes d’opinió i fins i tot articles informatius, defensa que els mitjans públics són molt més cars i ineficients que els privats. Però poques vegades s’aporten dades que defensin aquesta tesi i quan es fan, a vegades fins i tot són mentida.

Aquests dies ha estat molt repetida l’afirmació que RTVV tenia més treballadors que TeleCinco i Antena 3 junts. En realitat, en els moments de màxima expansió, la plantilla de la televisió pública valenciana va arribar a 1.800 persones, mentre que TeleCinco en té 1.400 i Antena 3 750. El que suma 2.150. Ni tan sols aquest punt és cert.

Però errades de suma a banda, podria suposar-se que fer una televisió com Antena 3 amb només 750 treballadors és una mostra d’eficiència notable, però també aquesta dada conté una trampa amagada.

Segons demostra un estudi realitzat per la plataforma Salvemos TeleMadrid, el canal del Grupo Planeta va dedicar el 2011 71 milions d’euros a pagar les nòmines d’aquests 750 treballadors. Però la seva partida de “Despeses d’explotació”, que és on es troben la contractació de productores i altres serves externalitzats, la xifra suma 701 milions. Pràcticament 10 vegades més.

A TeleCinco les proporcions s’assemblen prou. Si bé la seva plantilla directa era de 1.400 treballadors, el 31 de desembre de 2012, i va costar aquell any 109 milions d’euros, els “Costos operatius” –que és com anomenen el concepte de compres externes- va arribar als 837 milions.

De fet, no hi ha cap miracle productiu a les televisions privades i només fer el programa Gran Hermano –sempre segons dades del mateix estudi- requeria una plantilla de 250 persones contractades per Zeppelin TV, que al seu torn pertany al Grupo Endemol, un dels accionistes majoritaris és la mateixa Mediaset, propietària de TeleCinco.

En el cas de les televisions públiques pot passar en canvi l’efecte contrari. Televisió de Catalunya (TVC, sense incloure les ràdios, una comparació més adequada de la que es fa habitualment) va gastar, el 2012, 122 milions en salaris –només 13 més que TeleCinco i 51 més que Antena 3. Però la seva despesa en “Compres de mercaderies i matèries primes” va ser de poc més de 73 milions. Al voltat del 10% de la despesa en el mateix concepte de les privades.

La suma d’ambdós conceptes resulta de 772 milions per Antena 3, 946 per a TeleCinco i 195 per a TV3.

Així, tampoc una reducció substancial de personal ha de suposar forçosament una reducció equivalent del pressupost. Segons Salvemos TeleMadrid, després de l’ERO que va deixar la plantilla de l’ens públic en 300 persones, la partida salarial s’ha quedat en només 18 milions, però en canvi ha augmentat el pressupost destinat a la compra de produccions externes fins els 54 milions. Així, la subvenció directa de la Comunitat de Madrid a la televisió pública ha quedat en 70 milions, només 1,6% menys que l’exercici anterior.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019