Els periodistes anunci de Divendres

Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

Potser a alguns no els deu sorprendre, però personalment em produeix un cert fàstic veure gent del ram que esdevenen. per allò de fer bullir l’olla pròpia, anunciants de tota mena de productes. Tanmateix, quan hom aprofita recursos públics, de tothom, per fer el mateix, llavors sí que no hi passo. Cal denunciar i aturar els qui fan servir el trampolí dels mitjans públics i de les institucions per als seus propis i espuris interessos. També, als qui ho permeten, per activa o per passiva.

Si l’any 2009 va ser la presentadora Bibiana Ballbé i TV3 per la indeguda utilització de la marca del programa Ànima en un anunci aliè a l’empresa televisiva (vegeu-ne la informació)  i el Consell de la Informació de Catalunya va picar la cresta de Ballbé i de la llavors directora Mònica Terribas, ara potser els tocaria el torn a Espartac Peran i Xavi Coral, que utilitzen descaradament els platós i la infraestructura del programa Divendres per anunciar, com si fos una notícia, un derivat de productes làctics.

El Codi Deontològic, que va atorgar-se la professió el 1992, especifica en el seu setè criteri que «…no s’ha de simultaniejar l’exercici de l’activitat periodística amb altres activitats professionals incompatibles amb la deontologia de la informació, com la publicitat…». En l’Annex 4 especifica que tot i que s’admet la participació dels periodistes en activitats i campanyes divulgatives o informatives en institucions i organitzacions socials sense finalitats lucratives i que les noves fórmules de patrocini d’espais informatius, especialment en l’àmbit d’informació de serveis, des del punt de vista de l’ètica periodística no constitueixen per elles mateixes una pràctica recusable, «no es poden presentar subreptíciament les diferents modalitats de patrocini i d’informació comercial (publireportatge), com si fossin materials informatius de les redaccions ni es poden encobrir sense que puguin ser clarament diferenciades pels lectors i les audiències».

En el cas que ens ocupa, doncs, el Consell de la Informació de Catalunya hauria de demanar que els esmentats periodistes aturin aquesta pràctica contrària a l’ètica professional i hauria d’exigir a TV3 que ho bandegi d’una vegada i per totes.

Els articles d’opinió expressen punts de vista individuals dels seus autors i autores, que no tenen perquè coincidir sempre amb els del Grup Barnils ni amb els de l’Observatori Mèdia.cat.