La campanya de micromecenatge que ha de permetre finançar la quarta edició de l’Anuari Mèdia.cat. Els silencis mediàtics de 2013 ha començat amb bon peu. En només dues hores 30 mecenes ja han aportat 730 euros a través de la plataforma Verkami, el que representa gairebé un 10% del pressupost necessari.

Enguany l’objectiu inicial és més ambiciós, amb 8.000 euros. Aquests diners han de poder garantir editar en format llibre els 15 reportatges de 15 temes que es considera que, a pesar de la seva rellevància, han passat desapercebuts o han estat minimitzats pels grans mitjans del país. A més, tots els reportatges es pengen de forma gratuïta en una web específica, pel que les aportacions a l’Anuari també són un mecanisme per garantir la difusió d’un periodisme crític, molest i de qualitat a quanta més gent millor.

Com a novetat, la quarta edició de l’Anuari incorporarà una infografia a cada reportatge per facilitar-ne la seva circulació viral, i així incrementar l’impacte dels reportatges. També es perfeccionarà la web del projecte perquè sigui més atractiva i útil a l’hora de compartir informació. Si s’assoleixen els objectius de finançament, l’edició impresa de l’Anuari, que publicarà Pol·len Edicions, es distribuirà a les llibreries d’arreu del país i es presentarà a Barcelona, València i Palma.

Suport de sis universitats i el Col·legi de Periodistes

Enguany l’Anuari Mèdia.cat amplia el seu suport del món acadèmic: fins a sis universitats d’arreu dels Països Catalans donen suport a la iniciativa. Són la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat Ramon Llull, la Universitat de València, la Universitat de Vic i la Universitat de Lleida. Sis estudiants d’aquests centres realitzaran reportatges d’investigació que seran publicats a l’Anuari, que serà coordinat de nou pels periodistes Roger Palà i Sergi Picazo. El projecte també compta amb el suport del Col·legi de Periodistes, que hi ha col·laborat des de la primera edició. Tanmateix, la font principal de finançament de l’Anuari és el micromecenatge, que suposa més del 75% del pressupost.

Música contra els silencis amb Feliu Ventura

Els micromecenes que vulguin invertir en el projecte rebran a canvi diverses recompenses: des d’un exemplar de l’Anuari fins a diverses novetats editorials impulsades pel Grup Barnils i les editorials Dau, Pol·len i Saldonar. A més a més, també podran assistir a l’espectacle Música contra els silencis, una presentació en primícia dels temes de l’Anuari que unirà música i periodisme i comptarà amb la complicitat i les cançons de Feliu Ventura.

#Omplimelsbuits

El Grup Barnils promociona la campanya de microfinançament de 2014 amb el lema #omplimelsbuits i aquest vídeo promocional que hi fa referència. “El més important és que històries que no han pogut gaudir de gaire espai als mitjans tinguin una segona oportunitat. Es tracta d’omplir els buits que deixen els silencis”, explica Palà. Per als impulsors del projecte, “comptar amb aportacions de micromecenatge és una bona forma d’implicar la societat en un projecte de periodisme crític i a més garantir-ne la independència”.