El tancament de les emissions de Catalunya Ràdio al País Valencià deixa un territori amb més de dos milions de valencianoparlants sense cap mitjà audiovisual en la seva llengua pròpia, al marge de l’oferta que puguin oferir alguns mitjans locals o alguns programes concrets de mitjans eminentment en castellà.

La notícia va saltar ràpidament als mitjans de Catalunya i el País Valencià, que van denunciar una política de persecució al català per part dels diferents governs del PP, tant a València com a Madrid, i també a Palma. Però quina va ser la reacció de la premsa madrilenya progressista? Aquella que es troba frontalment oposada al PP?

El principal diari d’aquest espai, El País, relega la notícia a la cinquena en la portada de la secció “Comunitat Valenciana” i el titula amb un “Acció Cultural tanca Catalunya Ràdio davant un expedient del Govern [espanyol]”. Tot i que l’article inclou un cert context, ja que recorda que “aquest tancament de dos mitjans en català se suma als recents de Canal 9, Nou 2, Ràdio 9 i Ràdio Sí, cadenes autonòmiques que emitien en valencià, i anteriorment de TV3”, oblida recordar la situació en la que queda l’espai radioelèctric en la llengua pròpia. Així mateix el descriu l’ultradretà Círculo Cívico Valenciano com “secessionista”.

També relega la notícia a la seva secció valenciana –tot i que aquest cop n’és la primera- el principal digital d’esquerres de Madrid, ElDiario.es. Amb un titular més punyent contra el Govern espanyol –“El govern talla el senyal de Catalunya Ràdio a la C.Valenciana a instàncies de la Generalitat”- dedica molt més espai, pràcticament mig article, a les reaccions al País Valencià, sobretot d’Esquerra Unida. En aquest sentit, queda molt més clar l’atac a la llengua que suposa el tancament, ja que aquesta idea és expressada en diferents cites, tot i que en cap moment es recull la fi d’oferta audiovisual global que suposa.

Per la seva banda, tant Público com InfoLibre sí informen de la notícia a la seva portada digital, en 17a i 12a posició respectivament. En el primer cas, el titular és molt més combatiu contra la decisió governamental –“El Govern obliga a silenciar Catalunya Ràdio al País Valencià”,- però les úniques reaccions d’oposició a la mesura recollides provenen de Catalunya –inclòs el Grup de Periodistes Ramon Barnils, editor de Mèdia.cat- mentre no es recull l’opinió de cap actor polític o social valencià. Info Libre, en canvi, sí recull abastament les reaccions d’Acció Cultural –l’únic mitjà analitzat que ho fa- i vincula aquest tancament amb els anteriors de RTVV i TV3. A més descriu el Círculo Valenciano com a “extrema dreta” des del subtítol. No obstant, ni un ni l’altre diari recorden la fi del català en el dial valencià.

L’últim digital analitzat, El Plural.com, ni tan sols publica la notícia, i això a pesar de tenir una secció de “Comunicació”. Tampoc ho ha fet La Sexta, la principal televisió progressista madrilenya.

Un dels principals projectes de Mèdia.cat és l’Anuari dels Silencis Mediàtics, que treu a la llum temes silenciats pels mitjans de comunicació i que es finança gràcies al micromecenatge: això vol dir que les nostres investigacions no depenen de cap gran finançador que les pugui condicionar, sinó de petits suports de moltes persones alhora.

#AraMésQueMai, ens hi ajudes?

Ves a Verkami Anuari Mèdia.cat 2019