Aquest article va ser publicat fa més d'un any. La informació que hi apareix fa referència a la data de publicació.

El Punt Avui fa el salt a la televisió. Ho van anunciar divendres passat, 7 de febrer. L’aventura serà possible gràcies a l’acord a què han arribat amb els propietaris de Canal Català, que els arrenden les llicències de TDT de proximitat que van aconseguir en dotze demarcacions catalanes.

La intenció és que la nova El Punt Avui Televisió comenci les emissions a finals d’aquest mateix trimestre. La cobertura de les llicències que arrenden els permetran arribar a un 50% de tot el territori i a un 80% de la població. I és que emetran a les demarcacions de Barcelona, Blanes, Figueres, Granollers, Igualada, Lleida, Manresa, Mataró, Sabadell, Tarragona, Vic i Vilanova i la Geltrú. Els territoris que queden sense cobertura són el Gironès, l’Empordà, la Garrotxa, el Ripollès, les Terres de l’Ebre, el Baix Camp, part de les comarques de Ponent, el Pirineu i el Baix Llobregat (tot i que a aquesta comarca hi podran arribar des del repetidor de Barcelona). Amb l’operació, el Grup Hermes (propietaris d’El Punt Avui) passaran a controlar gairebé un terç de les llicències de TDT privada local.

Televisions de proximitat cada vegada menys locals

Quan l’any 2006 es van atorgar les llicències de la TDT de proximitat, la condició era que cada productor local emetés com a mínim quatre hores diàries de continguts originals. Això havia de blindar la possibilitat que un operador obtingués llicències en diverses demarcacions on hi emetés els mateixos continguts i, a la pràctica, esdevingués un canal d’abast nacional català o fins i tot estatal (si emetia els mateixos programes que en altres territoris de l’Estat). Però amb les dificultats econòmiques que han patit moltes de les empreses que van aconseguir les llicències, actualment hi ha diversos canals que emeten els mateixos continguts en diferents demarcacions de proximitat (el que fins el 2006 es coneixia com a televisió local o comarcal).

Així, ens trobem que dels 59 canals de TDT de proximitat privats que es van concedir a Catalunya, actualment només en queden 38 en emissió (n’hi ha 22 que no han arrencat mai les emissions o que han deixat de funcionar). D’aquests que continuen actius, una vintena emeten continguts que són els mateixos per diverses demarcacions. En concret, Teletaxi emet la mateixa programació al Vallès Occidental, al Baix Llobregat i al Tarragonès; Lleida TV ho fa a les demarcacions de Ponent, i Canal Català ho ha estat fent per les dotze llicències que va obtenir. En menor mesura, Canal Taronja emet continguts molt similars a les tres demarcacions que té. I la resta tenen una part de la programació de producció pròpia, però també es nodreixen de programes sindicats (principalment a través de la Xarxa Audiovisual Local) per farcir la graella.

El Punt Avui TV neix amb vocació nacional

En aquest context, Xevi Xirgo, director d’El Punt Avui, consultat per Mèdia.cat sobre el projecte amb què han assumit la gestió de les llicències de Canal Català, reconeix que tenen “la voluntat d’emetre molts continguts en cadena per totes les demarcacions” i no amaga que la seva voluntat “és de fer una televisió nacional”. Però també subratlla que estan en fase de debat i construcció del nou canal: “La cosa ha anat molt ràpida, no fa ni una setmana que vam signar, així que ara estem discutint-ho tot: els aspectes tècnics, la graella, etc.”

Ens avança, però, algunes coses que tenen clares: “Volem començar de zero, i això vol dir que Canal Català apagarà del tot i nosaltres arrencarem amb una programació del tot renovada. Tot i que d’entrada no sortirem amb 24 hores d’emissió, sinó que naixerem amb una franja horària petita, la que siguem capaços de produir amb qualitat. També hem decidit que la resta de les hores no emetrem ni tarots, ni televendes; preferim començar amb una carta d’ajustament durant algunes hores del dia que no pas amb programació d’aquest tipus”. I conclou: “Serem una televisió de continguts informatius, ja siguin en format de tertúlies, entrevistes, notícies, etc. I volem aprofitar sinergies entre els continguts de la televisió i del diari”.

Se’ls ha girat feina, perquè s’han marcat el compromís de ser en antena a finals de març o principis d’abril.